Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 2 (SPSMK_S4b2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMK_S4b2 - Specializace: Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Hlavní cíle kurzu jsou:porozumění a schopnost aplikace poznatků pedadogiky jedinců s více vadami;osvojení si poznatků z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie

Osnova

1. RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (Díl I a II).2. Terapie ve speciálně pedagogické péči (ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, animoterrapie - canisterapie, hipoterapie)3. Osobní asistence v životě osob s tělesným nebo kombinovaným postižením.4. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO5. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením6. Symptomatické poruchy řeči u dětí s vadami zraku7. Komunikace osob se zrakovým postižením (Braillovo písmo – česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých, specifika výuky u osob s více vadami).8. Charakteristika okruhu jedinců s mentálním postižením v kombinaci se zrakovým postižením – specifika edukace, institucionální vzdělávání9. Zrakové postižení jako součást komplexu více vada (vymezení a variabilita skupiny postižených, etiologie, syndromy, prevalence).10. Specifika edukačního procesu u žáků se zrakovým postižením, podmínky vzdělávání s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých, systém vzdělávání, specifika vzdělávání u žáků se zrakovým postižním a více vadami.11. Metodika aktivního učení Lilli Nielsenové.12. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, nonverbální způsoby sdělování, další prostředky komunikace)13. Podpora komunikace (orofaciální stimulace, taktilní podněty, stimulace v předřečové úrovni, raná slova), alternativní a augmentativní komunikace (volba AAK, referenční předměty, obrázky, fotografie, piktogramy, makaton, VOKS).14. Diagnostika školní zralosti a příprava na školu dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami.15. Aspekty socializace osob se zdravotním postižením16. Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dospělosti a stáří17. Rodina dítěte s postižením (reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince)18. Postižení jako náročná životní situace – techniky řešení19. Speciálně pedagogická diagnostika u žáků se zrakovým postižením a více vadami (funkční vyšetření zraku, diagnostika ostatních smyslů, diagnostika psychosociální).20. Charakteristika okruhu jedinců s lékařskou diagnózou autismus21. Specifika v edukaci, institucionální vzdělávání, poradenství22. Komplexní speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s autismem23. Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami.24. Facilitace a uplatnění facilitacích technik (Vojtova metoda, Bobath koncept, ORT, SRT,…)

Literatura

povinná literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. 146 s. ISBN 80-210-3819-5. infoVÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. 302 s. ISBN 80-7315-134-0. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 94 s. ISBN 80-244-0250-5. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001. 78 s. ISBN 80-7183-256-1. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. infodoporučená literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar . Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoOftalmopedie :texty k distančnímu vzdělávání. Edited by Petra Hamadová - Lea Květoňová-Švecová - Zita Nováková. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN 978-80-7315-145-4. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika STOKLASOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5. infoEducating students who have visual impairments with other disabilities. Edited by Sharon Z. Sacks - Rosanne K. Silberman. Baltimore: Paul H. Brookes, 1998. xxiv, 519. ISBN 1-55766-280-0. info

Požadavky

75% účast

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Nora Jágerovádoc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.