Předmět Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2 (SPSMK_S4f2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMK_S4f2 - Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců se středně těžkým mentálním postižením.Student získá teoretické znalosti z oblasti jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti, jež se mohou vyskytovat u jedinců s mentálním postižením. Student se seznámí s možnostmi logopedické intervence u mentálně postižených jedinců a osvojí si vědomosti z oblasti alternativní a augmentativní komunikace.
Osnova
PSYCHOPEDIEEdukace žáků se středně těžkým mentálním postižením1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska.2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace.3. Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální.4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání.5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.6. Žák základní školy speciální (žák se středně těžkou mentální retardací, těžkou a hlubokou, žák s kombinací postižení, PAS, Downův syndrom).7. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou mentální retardací.8. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie).9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok.10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální.11. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění.12. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky.LOGOPEDIE1. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolálií.2. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje.3. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace.4. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí.5. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence.6. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci.7. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče.8. Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie.9. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s DMO (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s DMO). Zásady rozvíjení hybnosti a řeči.10. Symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence.11. Symptomatické poruchy řeči u jedinců těžce zrakově postižených (nevidomých). Specifika logopedické intervence u těchto jedinců.12. Specifika logopedické intervence u žáků s mentálním postižením.13. Rehabilitační metody využívané v logopedické intervenci u žáků s mentální retardací (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie…)14. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením.15. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS.
Literatura
JANOVCOVÁ, Zora . Alternativní a augmentativní komunikace :učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 52 s. ISBN 978-80-210-5186-7. infoVALENTA, Milan , Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ . Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. infoLECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 191 s. ISBN 80-7178-572-5. infoJANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000. 109 s. info
Požadavky
Úspěšné absolvování předmětu SPSMK_S4f1 Specializace 1: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.