Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace 2: Edukace žáků se zrakovým a mentálním postižením 2 (SPSMK_S4g2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMK_S4g2 - Specializace 2: Edukace žáků se zrakovým a mentálním postižením 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je prohloubení základních znalostí z oboru psychopedie s ohledem na skupinu žáků se středně těžkým mentálním postižením a oftalmopedie se zřetelem na podporu a vzdělávání žáků se zrakovým a mentálním postižením, studenti budou seznámeni se strategiemi na podporu specifických dovedností žáků se zrakovým a mentální postižením, budou znát náplň předmětů speciálně pedagogické péče u obou cílových skupin. Kurz se zaměří na rozvoj komunikačních kompetencí žáků se zrakovým a mentálním postižením a jednotlivé systémy AAK, které lze u těchto žáků využívat. Seznámí se se strategiemi rozvoje využívání funkčního vidění, prací s optickými pomůckami, seznámí se se specifiky čtení a psaní Braillova písma u žáků se zrakovým a mentálním postižením a jeho modifikacemi. Zaměří se na strategie při výuce prostorové orientace, samostatného pohybu, sebeobsluhy, posilování sociálních dovedností.

Osnova

Edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením1.Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska.2.Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace.3.Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální.4.Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání.5.Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.6.Žák základní školy speciální (žák se středně těžkou mentální retardací, těžkou a hlubokou, žák s kombinací postižení, PAS, Downův syndrom).7.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou mentální retardací.8.Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie.9.Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok.10.Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální.11.Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění.12.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky.Edukace dětí a žáků se zrakovým a mentálním postižením1.Strategie ve vzdělávání žáků se zrakovým a mentálním postižením (strukturované učení).2.Komunikace a komunikační prostředky žáků se zrakovým a mentálním postižením. Rozvoj komunikačních kompetencí, systémy AAK, specifika logopedické péče.3.Podpora kompenzačních smyslů, tyflografika, hmatová kniha. Výuka Braillova písma a jeho zápis. Modifikace výuky u žáků s přidruženým mentálním postižením.4.Podpora funkčního vidění. Zraková stimulace a výcvik zrakového vnímání. Rozvoj zrakových funkcí a zrakových dovedností, nácvik práce s optickými pomůckami.5.Speciální pomůcky a asistivní technologie u žáků se ZP a MP (programy pro zrakovou stimulaci a rozvoj zrakového vnímání, využití I Pad).6.Rozvoj dovedností pro samostatný život - prostorová orientace a samostatný pohyb žáků se zrakovým a mentálním postižením (specifika, alternativy a pomůcky pro POSP), sebeobslužné dovednosti.7.Rozvoj sociálních dovedností – sociální učení, sociální drama, sociální interakce, metody a techniky, dramatická výchova.8.Profesní příprava žáků se ZP a MP zrakově postižených, volba a výkon povolání, podpůrné strategie.9.Další formy aktivizace žáků se zrakovým a mentálním postižením (sport, výtvarné a kulturní aktivity nevidomých a slabozrakých, organizace poskytující tyto služby).10.Poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým a mentálním postižením v dospělém věku, skupiny uživatelů. Tyfloservis, TyfloCentrum, Domovy pro osoby se ZP, chráněná bydlení, PRRS Dědina, další neziskové organizace.

Literatura

povinná literaturaRÖDEROVÁ, Petra , Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. infoFINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. infoFINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. ISBN 9788024427423. infoKVĚTOŇOVÁ - ŠVECOVÁ, Lea . Oftalmopedie. In Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998. s. 1-66. ISBN 80-85 931-58-8. infoKEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1996. 100 s. ISBN 80-85801-65-5. infoWIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. 168 s. ISBN 80-239-6775-4. infoVILÁŠKOVÁ, Dagmar. Strukturované učení pro žáky s autismem :(s přihlédnutím k postižení zraku a mentální retardaci). 1. vyd. Praha: Septima, 2006. 111 s. ISBN 80-7216-233-0. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. infoMORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 203 s., 9. ISBN 80-7254-476-4. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999. 94 s. ISBN 80-85931-75-3. infoKUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku :raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996. 41 s. +. ISBN 80-85931-24-9. infoČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992. 244 s. infodoporučená literaturaKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 133 s. ISBN 9788072904846. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001. 78 s. ISBN 80-7183-256-1. infoKEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. 1. vyd. Praha: Septima, 2001. 67 s. ISBN 80-7216-191-1. infoSOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. infoKEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-081-8. infoKEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 40 s. ISBN 80-7216-085-0. infoKEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. 30 s. ISBN 80-7216-080-X. infoKEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995. 19 s. ISBN 80-85801-62-0. info

Požadavky

Absolvování předmětu SPSMK_S4g1

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.Mgr. Pavel Sochor, Ph.D.Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.