Předmět Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 2 (SPSMK_S4h2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMK_S4h2 - Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování a s mentálním postižením se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a na individuální úrovni žáka. Platformou pro téma je systemický přístup, teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru.
Osnova
Etopedie v kontextu inkluzivní teorie a praxePorucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveňPřístupy k dětem s PCH - 3P verzus 3RKoncept resilience a inkluze:a) systémová rovina školy,b) systémová rovina rodina,c) individuální rovina edukačních potřeb dítěte.Speciálněpedagogická diagnostikaa) edukačních potřeb žáka,b) strategií učení žáka,c) sociálních dovedností a kompetencí.
Literatura
povinná literaturaVOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA . Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. infoVOJTOVÁ, Věra . Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. infoŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 102 s. ISBN 978-80-247-2947-3. infoHELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí :obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178. infodoporučená literaturaPsychologie pocitů štěstí :současný stav poznání. ISBN 9788024744360. infoVOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ . Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. infoVOJTOVÁ, Věra a Jiří NĚMEC . Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ . Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI PRESS, 2009. s. 21-38, 17 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
Požadavky
Absolvování SPSMK_S4h1
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.PhDr. Mgr. Jarmila Matochová