Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktiky předmětů ve třídách 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 Metodika speciál. škol (SPSMP_MSP3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMP_MSP3 - Didaktiky předmětů ve třídách 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 Metodika speciál. škol, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Problematika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Edukace, předměty speciální péče, specifika didaktiky jednotlivých typů postižení postižení se zaměřením na mentální postižení. Komunikativní dovednosti.Student získá základní dovednosti v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Osnova

1) Edukační proces u žáků s mentálním postižením. Systém vzdělávání. Osobnost jedince s mentálním postižením. Postavení hlavních předmětů ve vzdělávacích programech (český jazyk, matematika). Vzdělávací programy na ZŠ praktické a ZŠ speciální.2) Edukační proces u žáků se sluchovým postižením. Systém péče. Osobnost sluchově postiženého jedince, stupně postižení. Specifičnost vyučovacího procesu, globální čtení.3) Edukační proces u žáků se zrakovým postižením. Systém péče. Osobnost zrakově postiženého jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Využití speciálních pomůcek.4) Edukační proces u žáků s tělesným postižením. Systém péče. Osobnost jedince s tělesným postižením. Specifičnost vyučovacího procesu. Předmět dorozumívací dovednosti.5) Edukační proces u žáků se specifickými poruchami učení. Systém péče. Osobnost jedince s ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování.6) Edukační proces u žáků se souběžným postižením více vadami. Problematika DMO. Problematika hluchoslepoty. Definice kombinovaného postižení. Systém péče. Specifičnost vyučovacího procesu.7) Edukační proces jedinců s narušenou komunikační schopností. Systém péče. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Řečová výchova v edukaci žáků s mentálním postižením.8) Edukační proces u žáků se sociálním znevýhodněním. Specifika sociálního znevýhodnění. Přípravná třída. Asistent pedagoga. Opatření pro podporu žáků se sociálním znevýhodněním.9) Edukační proces u žáků s poruchami autistického spektra. Systém péče. Osobnost jedince s PAS. Specifika vyučovacího procesu, metody a formy práce. Strukturované vyučování. Komunikační systém VOKS.

Literatura

potíže dětí s učenímOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. infoČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení :vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 405 s. ;. ISBN 978-80-7367-475-5. infoVALENTA, Milan , Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ . Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. infoStrategie ve vzdělávání žáků s mentálním postižením v odborném učilišti a na praktické škole. Edited by Miroslava Bartoňová - Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 1. vyd. Brno: MSD, 2007. 103 s. ISBN 978-80-7392-011-1. infoVÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ . Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. infoKLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie :narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 80-247-1110-9. infoPIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Vyd. 1. Brno: MSD, 2006. 208 s. ISBN 80-86633-40-3. infoTHOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra :dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7. infoŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006. 64 s. ISBN 80-7216-232-2. infoVÍTKOVÁ, Marie . Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení (ed). Brno. Brno: MU, 2005. 152 s. Paido. ISBN 80-210-3613-3. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. infoHOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima, 2005. 93 s. ISBN 80-7216-213-6. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar . Rozvoj v oblasti grafomotoriky, jemné motoriky, hrubé motoriky. In Diagnostika a edukace žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005. s. 43-56, 14 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86856-10-0. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005. 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. infoBARTONOVA, Miroslava . Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole se zaměřením na SPU. 2005. infoDětský autismus :přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 206 s. ISBN 80-7178-813-9. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení I. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. infoMORAVCOVÁ, Dagmar. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004. 203 s., 9. ISBN 80-7254-476-4. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál, 2003. 187 s. ISBN 80-7178-821-X. infoPodpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit : sociální, pedagogické a psychologické aspekty utváření osobnosti romských dětí a dětí z prostředí jiných minorit. Edited by Vladimír Smékal. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003. 197 s. ISBN 80-85947-82-X. infoSINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003. 63 s. +. ISBN 80-7178-736-1. infoSOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 74 s. ISBN 80-244-0433-8. infoKRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002. 303 s. ISBN 80-246-0329-2. infoLECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 191 s. ISBN 80-7178-572-5. infoJELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus. IV., Péče o dospělé klienty s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 22 s. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 94 s. ISBN 80-244-0250-5. infoVÍTKOVÁ, Marie . Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Praha: IPP ČR, 2001. 50 s. infoVÍTKOVÁ, Marie. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. II., Metoda bazální stimulace. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství České republiky, 2001. 34 l. infoŠVARCOVÁ, Iva a Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. III., Právo na vzdělání; Kurikulární aspekty podpory. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 43, 15 l. infoŠVARCOVÁ, Iva a Marie VÍTKOVÁ. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. III., Právo na vzdělání; Kurikulární aspekty podpory. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 43, 15 l. infoPOKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 3., rozš. a opr. Praha: Portál, 2001. 333 s. ISBN 80-7178-570-9. infoŠOTOLOVÁ, Eva. Vzdělávání Romů. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2001. 84 s., [8]. ISBN 80-247-0277-0. infoJELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus. II., Problémy v sociálních vztazích dětí s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2000. 19 l. infoJELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus. III., Problémy s představivostí u dětí s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2000. 14 s. infoGÜNTHER, Klaus B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy : etapová zpráva o hamburském bilingválním školním experimentu : (český překlad vybraných částí publikace). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2000. 57 s. infoPULDA, Miloš. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000. 69 s. ISBN 80-210-2481-X. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000. 70 s. ISBN 80-85931-84-2. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. infoSOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 78 s. ISBN 80-7183-226-X. infoJELÍNKOVÁ, Miroslava. Autismus. I., Problémy komunikace dětí s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 1999. 10 l., [5]. infoBAREŠOVÁ, Jana a Jaroslav HRUBÝ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 24 s. ISBN 80-7216-105-9. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Edited by Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999. 94 s. ISBN 80-85931-75-3. infoJANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 51 s. ISBN 80-7216-826-6. infoSERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 149 s. ISBN 80-7178-315-3. infoJABŮREK, Josef. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. 43 s. ISBN 80-7216-052-4. infoPOKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení :rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 153 s. ISBN 80-7178-228-9. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. infoSCHOPLER, Eric, Robert J. REICHLER a Margaret LANSING. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami :příručka pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 271 s. ISBN 80-7178-199-1. infoNIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998. 119 s. ISBN 80-85866-26-9. infoPOŽÁR, Ladislav. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996. 223 s. ISBN 80-223-1101-4. infoPULDA, Miloš. Včasná sluchově-řečová výchova malých sluchově postižených dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 57 s. ISBN 80-210-1296-X. infoKEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky základní školy. 1. vyd. Praha: Septima, 1995. 19 s. ISBN 80-85801-62-0. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 182 s., 4. ISBN 80-7184-053-X. infoPOKORNÁ, Věra. Porovnej, dokresli, spojuj, rozlišuj, skládej :jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii, dyskalkulii : [soubor volných pracovních listů k rozvoji zrakového vnímání]. Illustrated by Šárka Boháčová. Praha: Blug, 1994. 20 volnýc. ISBN 80-85635-36-4. infoZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení [Zelinková, 1994]. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 196 s. : i. ISBN 80-7178-038-3. infoPULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992. 143 s. ISBN 80-210-0476-2. infoČÁLEK, Oldřich, Josef CERHA a Zdeněk HOLUBÁŘ. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Achát, 1992. 244 s. infoTŘESOHLAVÁ, Zdeňka, Marie ČERNÁ a Marie KŇOURKOVÁ. Dříve než půjde do školy :lehká mozková dysfunkce v předškolním věku. Vyd. 1. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1990. 121 s. ISBN 80-201-0015-6. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.