Předmět Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole (SPSMP_RAIN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMP_RAIN - Podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student bude znát: Charakteristiku dětského věku (od narození po předškolní věk), poruchy růstu, obecné principy psychického vývoje, znevýhodnění jako psychologický problém, rodina dítěte s postižením, postižení jako náročná životní situace, raná péče, pedagogické poradenství,hra a její hodnocení, kresba jako diagnostická situace, pojetí a cíle předškolního vzdělávání.
Osnova
1. Charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení.2. Rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza.3. Charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly.4. Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení.5. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení.6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok).7. Poruchy růstu: příčiny, charakteristika.8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn).9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení.10. Rodina dítěte s postižením: reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince.11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky.12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině.13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka.14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk.15. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem.16. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi.17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce.18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence.19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti.20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů.25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.26. Dítě s postižením zraku raného a předškolního věku.Specifika.
Literatura
povinná literaturaPedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 292 s. ISBN 80-210-3977-9. infoVÍTKOVÁ, Marie . Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004. 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. infodoporučená literaturaNOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním :základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 269 s. ;. ISBN 978-80-7367-509-7. infoNOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 159 s. ;. ISBN 80-7367-174-3. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ . Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. infoPŘINOSILOVÁ, Dagmar . Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.