Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1 (SPSMP_S4f1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMP_S4f1 - Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Student získá teoretické znalosti z oblasti osobnosti a edukace jedinců s lehkým mentálním postižením. Teoretické znalosti z oblasti komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči jedinců s mentálním postižením, získá znalosti týkající se charakteristiky řeči mentálně postižených jedinců v závislosti na stupni, typu a formě mentální retardace. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s mentálním postižením z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání jedinců s lehkým mentálním postižením.

Osnova

Edukace jedinců s lehkým mentálním postižením1.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením školský zákon, vyhlášky2.Okruh žáků s lehkým mentálním postižením) specifika osobnosti, poznávací procesy, variabilita vývojových zvláštností)3.Edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska4.Pedagogicko – psychologické poradenské služby pro žáky s lehkou mentální retardací (školní poradenská pracoviště, školská poradenská pracoviště)5.Základní škola praktická. Vymezení v systému vzdělávání (specifika vzdělávání)6.Vzdělávací programy určené pro žáky s lehkým mentálním postižením. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – Příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením7.Předškolní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (integrace žáků v MŠ, přípravná třída základní školy)8.Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením9.Didaktické zásady v edukaci žáků na základní škole praktické10.Didaktické metody v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením11.Postavení terapií v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením12.Vyučovací formy používané na základní škole praktické, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučování, diferenciace, kooperativní vyučování.13.Vyučovací prostředky v edukaci (učebnice, ITC, kompenzační pomůcky)14.Kariérové poradenství u žáků s lehkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění, (SOU, OU)15.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, školský zákon, vyhláškyLogopedie I1.Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence.2.Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Komunikační proces, průběh komunikačního procesu. Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti.3.Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči.4.Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu MR na vývoj řeči.5.Anatomie a fyziologie mluvních orgánů (ústrojí respirační, fonační, artikulační). Inervace orofaciálního svalstva.6.Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek.7.Poruchy vývoje řeči (narušený vývoj řeči), dělení poruch vývoje řeči.8.Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči.9.Dyslalie – etiologie, projevy, klasifikace. Zásady přístupu při odstraňování dyslalie. Průběh odstranění dyslalie.10.Rozvoj foneticko – fonologické roviny řeči u žáků s MR (dechová, fonační cvičení, sluchové vnímání a fonematická diferenciace, motorika mluvních orgánů, postup vyvození hlásek, prozodické faktory řeči, rytmizace).11.Rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči MR žáků (pasivní a aktivní slovní zásoba).12.Rozvoj morfologicko-syntaktické roviny řeči (gramatická stavba řeči, jazykový cit).13.Rozvoj pragmatické roviny řeči (žádost, navázání a udržení rozhovoru, eliminace intruse, souvislé vyjadřování, dramatizace).14.Struktura a obsah řečové výchovy v základní škole praktické.

Literatura

povinná literaturaBAERTOŇOVÁ, Miroslava . Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum v počátečním vzdělávání. Brno: MSD, 2009. 223 s. pedagogická oblast. ISBN 978-80-210-5103-4. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005. 420 s. ISBN 80-86633-37-3. infoBYTEŠNÍKOVÁ, Ilona , Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ . Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.