Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2 (SPSMP_S4f2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMP_S4f2 - Specializace: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

After completion of this course the student will gain the knowledge in education of individuals with mild mental disabilities (intellecual disability). Furthermore will obtain information about communication and impaired communication ability. The student will acquire knowledge in: the specifics of speech ontogeny of individuals with mental disabilities, characteristic of their speech in dependence on degree, type and form of mental retardation. After completion of this course the student will be able to give details of typical abnormalities in language development of individuals with mental disabilities. The student will obtain the basics about the educational system of individuals with mild mental disabilities

Osnova

PSYCHOPEDIEEdukace žáků se středně těžkým mentálním postižením1. Teorie edukace osob s mentálním postižením, terminologická východiska.2. Osobnost žáka se středně těžkou mentální retardace.3. Poradenské služby pro žáky vzdělávající se na základní škole speciální.4. Základní škola speciální, přípravný stupeň. Vymezení v systému vzdělávání.5. Vzdělávací programy určené pro žáky základní školy speciální. Vzdělávací program pomocné školy, Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.6. Žák základní školy speciální (žák se středně těžkou mentální retardací, těžkou a hlubokou, žák s kombinací postižení, PAS, Downův syndrom).7. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka se středně těžkou mentální retardací.8. Didaktické zásady používané při výuce na základní škole speciální. Didaktické metody používané při výuce na základní škole speciální včetně specifických metod práce (bazální stimulace, snoezelen, terapie).9. Vyučovací formy používané na základní škole speciální, specifika výuky, struktura přípravy učitele na vyučovací blok.10. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální.11. Kariérové poradenství u žáků se středně těžkou mentální retardací, specifika pracovního uplatnění.12. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s těžším mentálním postižením, školský zákon, vyhlášky.LOGOPEDIE1. Poruchy zvuku řeči – huhňavost, palatolalie. Palatolalie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Komplexní intervence poskytovaná jedincům s palatolálií.2. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace rozštěpových vad obličeje.3. Poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace.4. Balbuties – charakteristika postižení, současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí.5. Tumultus sermonis – etiologie, symptomatologie, logopedická intervence.6. Neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie. Mezioborová spolupráce při poskytované intervenci.7. Dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče.8. Dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie.9. Symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč dětí s DMO (vývoj řeči, faktory ovlivňující vývoj komunikačních schopností u dětí s DMO). Zásady rozvíjení hybnosti a řeči.10. Symptomatické poruchy řeči u jedinců s mentální retardací. Specifika logopedické intervence.11. Symptomatické poruchy řeči u jedinců těžce zrakově postižených (nevidomých). Specifika logopedické intervence u těchto jedinců.12. Specifika logopedické intervence u žáků s mentálním postižením.13. Rehabilitační metody využívané v logopedické intervenci u žáků s mentální retardací (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie…)14. Augmentativní a alternativní komunikace – význam, charakteristika, výhody, nevýhody AAK. AAK užívaná u žáků s mentálním postižením.15. Charakteristika vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Řečová výchova vymezeného v oblasti Jazyková komunikace, který je stanoven RVP ZŠS.

Literatura

VALENTA, Milan , Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ . Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007. 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. infoLECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 191 s. ISBN 80-7178-572-5. info

Požadavky

Úspěšné absolvování SPSMP_S4f1 Specializace 1: Rozvoj komunikačních schopností u žáků s mentálním postižením 1

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Barbora Bočková, Ph.D.PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.