Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Snoezelen v edukaci (SPSMP_SNOE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPSMP_SNOE - Snoezelen v edukaci, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je individuálně se seznámit s realizací konceptu bazální stimulace a metody snoezelenu v praxi u jedinců s těžkým zdravotním postižením a souběžným postižením více vadami. Věková hranice není omezena (raná péče až dospělost). Student se zaměří na vybraný konkrétní postup, které zapracuje do zprávy v rámci případové studie. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním stimulačním technikám.

Osnova

Osnova:Snoezelen1. Masáže (metoda hlazení, Baby masáže, Motýlí masáže apod.).2. Snoezelen jako prostředek volného času.3. Snoezelen jako prostředek uvolnění.4. Snoezelen jako podpora seberealizace.5. Snoezelen jako respektování zájmů.Bazální stimulace1. Využití somatické stimulace (vnímání tělesného schématu, somatická stimulace zklidňující, povzbuzující, neurofyziologická, symetrická, rozvíjející, diametrální, polohování, kontaktní dýchání).2. Vestibulární stimulace (koordinace pohybů, orientace na těle, orientace v prostoru, cvičení rovnohováhy apod.).3. Vibrační stimulace (stimulace kožních receptorů, stimulace citlivosti ve svalech, šlachách, vazivovém aparátu kostí a kloubů).4. Vizuální stimulace (vnímání zrakem, světla a tmy, vnímání obrysů na krátkou vzdálenost (cca 10-15 cm), vnímání vlastních částí těla, vnímání okolí ve větší vzdálenosti (cca 1-2 m), vnímání ostrých kontur předmětů – ne detailů, vývoj vnímání barev).5. Auditivní stimulace (vnímání zvuků; hudbou – reprodukovaná nebo produkovaná hrou na hudební nástroj; zpěvem; řečí – vyprávění, předčítání, reprodukce řeči ze záznamu).6. Orální stimulace (očista dutiny ústní, podpora přirozeného slinotoku chuťovou stimulací, zprostředkování příjemných prožitků z dutiny ústní, snížení svalového napětí v oblasti úst, aktivizace chuťového centra, aktivizace paměťové stopy ad.).7. Olfaktorická stimulace (může být i v kombinaci se stimulací orální – úzce spolu souvisí; využívání toaletních potřeb jedince, vůně a chuti jídla; vůně konkrétního pracovního prostředí apod.).8. Taktilně-haptická stimulace (seznamování s předměty pomocí hmatu a doteku, vnímání povrchu, velikosti, tvaru, teploty apod., využití známých předmětů, hraček, předmětů vztahujících se k samotnému jedinci.)

Literatura

doporučená literaturaOPATŘILOVÁ, Dagmar . Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. infoOPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ . Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. infoVÍTKOVÁ, Marie . Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001. s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. infoPROCHÁZKOVÁ, Lucie . Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. s. 111-121, 11 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info

Požadavky

Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci, která bude zahrnovat jednu případovou studii, vztahující se k metodě snoezelenu nebo konceptu bazální stimulace.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.