Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny sociální pedagogiky (přednáška) (SV4BP_HPgP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_HPgP - Dějiny sociální pedagogiky (přednáška), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět uvádí do tematiky filozoficko výchovných problémů vystupujících v průřezu dějin, jejich vliv na myšlení a výchovné koncepce pedagogů se zdůrazněním podmíněnosti historicko společenskému kontextu doby. Řazení jednotlivých autorů a jejich pedagogických koncepcí je uspořádáno chronologicky. Základní linii studia tvoří analýza názorů a odkazu sociálně pedagogických myslitelů, vytvoření vlastního pohledu studentů na probírané sociálně pedagogické koncepce a jejich reflexe v kontextu současné sociálně - edukační problematiky.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin- zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa- reflektovat a interpretovat problémová sociální témata- vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy- zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin

Osnova

1. Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku: charakteristika výchovy v klasickém období – (Athény, Sparta), sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Myšlenky a díla představitelů výchovy (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté).2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy – Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos).3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého.4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost.5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů, působení lidových kazatelů, Jan Hus, Martin Luther, Filip Melanchton, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti).6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (Vittorino da Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský).7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon.8. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského.9. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke)10. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer).11. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta, herbartismus.12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky. Myšlenky a činnost následujících pedagogů: Stanislav Vrána, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup, Otakar Kádner).

Literatura

doporučená literaturaTRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení :od Thaléta k Rousseauovi. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006. 374 s. ISBN 80-7185-819-6. infoŘecký člověk a jeho svět. Edited by Jean-Pierre Vernant, Translated by Lucie Fialková. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2005. 268 s. ISBN 80-7021-731-6. infoRHEINHEIMER, Martin. Chudáci, žebráci a vaganti :lidé na okraji společnosti, 1450-1850. Translated by Vladimír Marek. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2003. 187 s. ISBN 80-7021-579-8. infoVERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003. 261 s. ISBN 80-7021-543-7. infoCIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 633 s. ISBN 80-238-8004-7. infoCIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 637 s. ISBN 80-238-8003-9. infoCIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů. Praha: M. Cipro, 2002. 592 s. ISBN 80-238-7452-7. infoŠTVERÁK, Vladimír a Zdeněk KUČERA. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 1999. 491 s. ISBN 80-7184-626-0. infoCACH, Josef. Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999. 124 s. ISBN 80-7194-219-7. info

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.