Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny sociální pedagogiky (seminář) (SV4BP_HPgS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_HPgS - Dějiny sociální pedagogiky (seminář), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem semináře je provedení komparace a analýzy sociálně pedagogických myslitelů a jejich koncepcí. Výstupními dovednostmi studentů jsou: orientace v historicko společenském kontextu v rámci dějinných epoch lidstva, pochopení základních myšlenek probíraných pedagogů a jejich odkazu, formulace vlastního pohledu na vývoj sociálně pedagogických koncepcí, vymezení a zhodnocení současných teoretických i praktických problémů sociálně pedagogických jevů.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- zařadit a interpretovat v časové souslednosti názory na řešení problémů výchovy sociálně ohrožených skupin v kontextu dějin- zhodnotit význam přínosu probíraných autorů v souvislosti s akceptací sociálního kontextu doby a místa- reflektovat a interpretovat problémová sociální témata- vymezit současné problémy sociální pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin výchovy- zaujmout postoje a návrhy řešení k dobovým i současným patologiím životního stylu ohrožených sociálních skupin

Osnova

1. Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antickém Řecku: charakteristika výchovy v klasickém období – (Athény, Sparta), sociální aspekty ve výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Myšlenky a díla představitelů výchovy (Sokrates, Platón, Xenofon, Aristoteles, sofisté).2. Doba helénismu (nové vědní obory, vzdělávací centra, historicko-sociální souvislosti doby, hodnoty stoicismu) a charakteristika výchovy v antickém Římu (znaky výchovy v jednotlivých historických epochách Říma, myšlenky a díla představitelů výchovy – Cicero, Seneca, Quintilianus, Plutarchos).3. Charakteristika výchovy v období raného středověku v Evropě: vliv křesťanských hodnot na výchovu, působení církevních Otců (např. Basileos Veliký, Augustinus Aurelius, Benedikt z Nursie ad.), vzdělanost na dvoře Karla Velikého.4. Charakteristika výchovy v období vrcholného středověku: znaky scholastiky a její představitelé (Petr Abélard, Tomáš Akvinský), vznik univerzit, znaky rytířské kultury. Přínos arabské a židovské kultury na evropskou vzdělanost.5. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů, působení lidových kazatelů, Jan Hus, Martin Luther, Filip Melanchton, přínos Jednoty bratrské, jezuitů a piaristů pro rozvoj české vzdělanosti).6. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu, společenské a kulturní změny raného novověku (Vittorino da Feltre, Thomas More, Juan Luis Vives, Erasmus Rotterdamský).7. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Dílo madame de Maintenon.8. Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského.9. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost následujících představitelů osvícenství (Denis Diderot, John Locke)10. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer).11. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Pedagogické myšlenky a činnost Friedricha Herbarta, herbartismus.12. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky. Myšlenky a činnost následujících pedagogů: Stanislav Vrána, Václav Příhoda, Josef Hendrich, Otakar Chlup, Otakar Kádner).

Literatura

doporučená literaturaBOSCO, Teresio. Don Bosco. Praha: Portál, 1993. 438 s. ISBN 80-85282-60-7. infoOWEN, Robert. Robert Owen a jeho pedagogické názory : Robert Owen on education (Orig.) : Robert Owen und der Sozialismus (Orig.). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 179 s. infoFRÖBEL, Friedrich. O výchově člověka : Friedrich Fröbel o výchově člověka (Variant.). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. infoMAKARENKO, Anton Semenovič. Začínáme žít : pedagogická poéma. Praha: Lidové nakladatelství, 1973. infoPESTALOZZI, Johann Heinrich. J.J. Pestalozzi : výbor z pedagogických spisů. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965. 149 s. infoROUSSEAU, Jean Jacques. O původu nerovnosti mezi lidmi [2-2546]. Praha: Svoboda, 1949. infoBLÁHA, Arnošt. Sociologie dětství [4. vyd., 1948]. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948. 237 s. infoBLÁHA, Arnošt. Dnešní krise rodinného života [Bláha, 1947]. V Praze: Edvard Fastr, 1947. infoVELINSKÝ, Stanislav. Individuální základy sociální pedagogiky : pokus o vymezení oboru a úkolu sociální pedagogiky. V Brně: Nákladem Společnosti "nových škol", 1927. infoROUSSEAU, Jean Jacques. Emil, čili, O vychování. Translated by Antonín Krecar. V Přerově: Nákladem Fr. Bayera a Boh. Smutného, 1907. infoKOMENSKÝ, Jan Amos. J.A. Komenského Labyrint světa a ráj srdce, to jest, Světlé vymalování, kterak v tom světě a věcech jeho všechněch nic není než matení a motání, kolotání a lopotování, mámení a šalba, bída a tesknost, a naposledy omrzení všeho a zoufání; ale kdož doma v. V Praze: Nákladem Spolku pro vydávání laciných knih českých, 1892. infoneurčenoMAKARENKO, Anton Semenovič. Přednášky o výchově dětí (Obsaž.) : Spisy. 4, Kniha pro rodiče [Makarenko]. info

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.