Předmět Sociální pedagogika (přednáška) (SV4BP_SoPg)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SoPg - Sociální pedagogika (přednáška), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je integrace stávajících znalostí z jednotlivých vědních disciplín (psychologie, sociologie, pedagogiky, filozofie apod.) a jejich propojení v kontextu hlavní disciplíny (oboru) sociální pedagogiky. Smyslem je také rozšíření spektra teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat sociálně pedagogické jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií nebo na základě vlastního výzkumu vytvářet teorie nové.
Osnova
Sociální pedagogika a její vymezeníSociální pedagogika v systému sociálních a pedagogických věd (historický náčrt). Vymezení předmětu sociální pedagogiky na základě předchozích znalostí. Typologie možných vymezení a jejich kritická reflexe. Vymezení sociální pedagogiky oproti vědám hraničním a příbuzným. Teorie sociální pedagogiky a její podíl na utváření sociálně pedagogického paradigmatu. Předmět sociální pedagogiky, obsahové zaměření a hlavní témata, kterými se zabývá moderní sociální pedagogika 21. století.Funkce sociální pedagogiky (podle N. Huppertze a E. Shinzlera), komparace konceptů sociální pedagogiky v ČR, Německu, (Velké Británii), Polsku a Slovensku. Rozvoj sociální pedagogiky v ČR a v zahraniční ve 20. století. Kritické zhodnocení vývoje po 2. světové válce. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce ve výše uvedených zemích.Náznaky konstituování sociální pedagogiky v dílech významných filozofů, pedagogů a sociologů (J. H. Pestalozzi, P. Natorp, A. Diesterweg, G. A. Lindner, A. I. Bláha, F. Štampach, P. Pitter, S. Velinský, R. Wroczynský, atd.).Sociálně pedagogické a sociologické teorie utvářející teoretický základ oboru.Sociální svět dítěte. Procesy sociální inkluze, exkluze a koheze, teorie sociální reprodukce a rovnost vzdělávacích příležitostí, problém vzdělanostní mobility (reflexe ve výzkumu, viz např. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci), teorie Basila Bernsteina – jazyková a sociální podmíněnost vzdělanosti, teorie P. Bourdieho a P. Willise.Standardizovaný systém analýzy sociálního prostředí, vztažný systém a jeho rozkrývání (seminární cvičení).Člověk jako celistvá osobnost v sociálním systémuJak nahlížet na člověka, jak interpretovat jeho chování v rámci existujících modelů. Vlastnosti osobnosti (např. model CREDOS a další), problematika subjektivního vnání a interpretace reality, sebepojetí a možné úniky do patologie, vlastnosti osobnosti a charakter ve spojení s osvojováním mravních norem a jejich porušováním (teorie sociálních deviací), zaměřenost osobnosti ve spojení s utvářením smyslu (V. Frankl). Utváření osobnosti a role sociálního pedagoga.Memy a sociální pedagogika. Souvislost memů s procesem socializace a sociálním učením. Vymezení pojmů mem, gen, kulturogen, druhy memů, teorie memu. Memy a internet a možnosti šíření prostřednictvím sociálních sítí (viz české internetové memy). Vztah memů a jazyka. Neodarwinismus a sobecký gen.Člověk a jeho interakce. Sociální pedagogika jako výchova sociálních vztahů. Teorie interakce a komunikace, transakční analýza.Člověk a mantinely pro chování a jednání.Hodnoty, normy a jejich utváření, zdroje autority, rekapitulace vývoje mravního jednání, kulturní a sociální podmíněnost utváření mravních norem.Sociálně znevýhodněné skupiny a jejich specifika. Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Pojmové vymezení, charakteristika základních rysů, životní styl skupin. Teorie vzniku subkultur.
Literatura
povinná literaturaNĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ . Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009. 156 s. ISBN 1802-4637. infoZáklady sociální pedagogiky. Edited by Blahoslav Kraus. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. infoKATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci :vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s. ISBN 80-86429-29-6. infoMUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace :(přehled sociologických teorií). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 134 s. ISBN 80-246-0279-2. infoSMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002. 517 s. ISBN 80-85947-80-3. infoHOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6. infoTeorie memů :kultura a její evoluce. Edited by Susan Blackmore - Jan Konvička. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 302 s. ISBN 80-7178-394-3. infoKABELE, Jiří. Přerody :principy sociálního konstruování. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 394 s. ISBN 80-7184-359-8. infodoporučená literaturaHRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001. 298 s. ISBN 80-8055-476-5. infoPŘADKA, Milan , Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ . Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999. s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. infoPŘADKA, Milan . Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998. s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
Požadavky
Předmět je určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.Mgr. Martina Kurowski