Předmět Úvod do sociální patologie a prevence (SV4BP_SPAT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SPAT - Úvod do sociální patologie a prevence, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní vhled do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat. Pozornost bude věnována především poruchám chování, jako jsou agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, zneužívání drog a další patologické závislosti.Po ukončení předmětu se očekává, že studenti budou schopni definovat základní pojmy, vysvětlit a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, přičemž budou chápat podmínky jejich vzniku a zároveň budou schopni nastínit možnosti jejich řešení a prevence. Studenti budou rozumět zásadám realizace primární prevence a budou si uvědomovat provázanost a vzájemnou podmíněnost spolupráce školy, rodiny a dalších institucí podílejících se na řešení problémových životních situací jedinců či skupin.
Osnova
1) Sociální patologie – teoretické vymezení předmětu, uvedení do základních pojmů2) Sociální deviace – definice, vymezení. Norma a řád ve společnosti, sociální kontrola a konformita. Anomie. Teorie sociálních deviací. Příčiny vzniku deviace. Klasifikace sociálních deviací.3) Socializace a resocializace, prevence a náprava – primární, sekundární a terciální socializace. Stupně prevence. Primární prevence na školách a minimální preventivní program.4) Pedagog a jeho kompetence v oblasti sociálních patologií. Učitel, výchovný poradce ve školním prostředí, školní metodik prevence, pedagog volného času, školní psycholog, pedagogický asistent. Sociální pedagog.5) Systém pedagogicko-psychologického poradenství v oblasti sociálních patologií – výchovný poradce, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež.6) Poruchy chování – vymezení, etiologie a klasifikace poruch chování, poruchy chování x problémy v chování7) Záškoláctví jako specifický jev ve školním prostředí. Vymezení, etiologie, klasifikace a náprava.8) Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, etiologie, klasifikace, aktéři šikany, znaky šikany, postup při řešení. Násilí na pracovišti - mobbing, bossing.9) Kriminalita a delikvence jako závažná forma sociální patologie. Vymezení, etiologie, klasifikace, náprava, prevence.10) Patologické závislosti – vymezení pojmu závislost, druhy závislosti. Návykové a impulsivní poruchy (gambling a další varianty návykových poruch).11) Drogy jako aktuální hrozba v životě jedince. Vymezení drogové závislosti a její druhy. Vývoj vzniku drogové závislosti. Prevence a náprava.12) Nástin dalších sociálně patologických jevů ohrožující jedince a společnost (bezdomovectví, prostituce, rozvodovost, násilí v rodině, agrese, xenofobie, rasismus, suicidalita; extrémní hnutí, sekty a kulty, negativní vliv společnosti masmédií, globalizace). Sociální důsledky ve vztahu k jedinci i společnosti. Možnosti řešení, sociální pomoci, předcházení.
Literatura
povinná literaturaMATOUŠEK, Oldřich a Andrea MATOUŠKOVÁ. Mládež a delikvence :možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 9788073678258. infoKOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 9788073678715. infoMARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže :druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5. infoFISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie :analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3. infoKALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti :mezioborový přístup. 1. vyd. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. 319 s. ISBN 80-86734. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 444 s. ISBN 80-7178. infodoporučená literaturaMIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.ČECH, Tomáš . Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. infoMÜHLPACHR, Pavel . Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7. infoČECH, Tomáš . Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. s. 140-152, 13 s. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. infoČECH, Tomáš . Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. infoONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999. 356 s. ISBN 80-224-0553-1. info
Požadavky
Předmět je určen studentům oboru Sociální pedagogika a volný čas v prezenční formě.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan BuchtaMgr. et Mgr. Veronika KolaříkováMgr. Ema Štěpařová, Ph.D.Mgr. BcA. Radka Kulichová, DiS.