Předmět Základy pedagogiky (seminář) (SV4BP_SPG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SPG - Základy pedagogiky (seminář), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět Seminář ze základů pedagogiky navazuje tematicky na přednášku. Účelem předmětu je vytvoření diskusního rámce, ve kterém se studenti zaměří na analyzování současných výchovně-vzdělávacích problémů českého i zahraničního edukačního prostředí. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které se stanou součástí e-learningového kurzu. Cílem předmětu je ovlivňovat postoje studentů ke vzdělání a k výchově, podpořit formování dovedností studentů v používání systémového přístupu při analyzování vybraných edukačních jevů a preferovat jejich činnostní přístup.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- definovat základní pedagogické pojmy.- vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru.- vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti.- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.- vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v procesu výchovy a vzdělávání.
Osnova
1. Pojetí a předmět pedagogiky. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy.2. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy.3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy.4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989.5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce.6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum.7. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Mezinárodní výzkumy.8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků.9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení.10. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, škola jako organizace a pospolitost. Význam školského managementu.11. Evropská dimenze ve vzdělávání. Institucionální základna. Principy EU. Globální výchova. Učící se společnost.12. Individuální a sociální význam vzdělání. Právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost.13. Pedagogický výzkum. Stav, instituce, perspektivy, příklady .
Literatura
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. infoILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 109 s. ISBN 80-85850-96-6. infoKUČEROVÁ, Stanislava. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 49 s. ISBN 80-210-0141-0. infoNOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání :o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 3. aktualiz. vyd. Kroměříž: Spirála, 2006. 48 s. ISBN 80-901873-8-2. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1. infoSCHOENEBECK, Hubertus von. Škola s přívětivou tváří :skutečnost a představa. Translated by Jana Bláhová. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001. 81 s. ISBN 80-7194-404-1. infoTONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991. 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.Bc. Dana Peňázová