Předmět Základy speciální pedagogiky (přednáška) (SV4BP_SPP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SPP1 - Základy speciální pedagogiky (přednáška), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět SV4BP_SPP1 Speciální pedagogika v teoretické rovině uvádí do problematiky edukace jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami. Na předmět na navazuje seminář Základy speciální pedagogiky.Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: - vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.
Osnova
Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.5. Speciálně-pedagogická diagnostika. Metody speciální pedagogiky.6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče.7. Specifické poruchy učení. Vymezení, etiologie, znaky, edukace dětí s parciálními nedostatky (poruchami učení).8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO – formy, DMO jako kombinované postižení, chronická onemocnění – charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením.10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.14. Kombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.15. Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, význam použití.17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
Literatura
povinná literaturaVÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoPIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha : Portál, 2010, 440 s. ISBN 978-80-7367-679-7.VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, 272 s. ISBN 978-80-262-0602-6.VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.MÜLLER., O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc : UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.MICHALÍK, J. aj. Zdravotní postižení a pomáhající profese. 512 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2009, 272 s. ISBN 973-80-7367-509-7.KUCHARSKÁ, A. a kol. Školní speciální pedagog. Praha : Portál, 2013, 224 s. ISBN 978-80-262-0497-8.SVOBODA, Mojmír , Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. infodoporučená literaturaCHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dtem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
Požadavky
Předmět je součástí společného základu prezenčního studia oboru Sociální pedagogika a volný čas. Není určen pro studenty specializace Speciální pedagogika.
Garant
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková