Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy speciální pedagogiky (seminář) (SV4BP_SpPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SpPS - Základy speciální pedagogiky (seminář), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Semináře budou zaměřeny na prohloubení teoretických znalostí z přednášek, návštěvy a hospitace ve speciálně-pedagogických zařízeních.Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: - vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.

Osnova

TÉMATICKÉ OBLASTI PRO PRÁCI V SEMINÁŘÍCH:1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.5. Speciálně-pedagogická diagnostika a metody speciální pedagogiky.6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče.7. Specifické poruchy učení. Vymezení, etiologie, znaky, edukace dětí s parciálními nedostatky (poruchami učení).8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením.10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.14. Kombinované vady. Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.15. Autismus. Etiologie, znaky, edukace jedinců s poruchami autistického spektra.16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, význam použití.17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.

Literatura

povinná literaturaVÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoVÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 289 s. ISBN 80-244-0231-9. infoMICHALÍK, J. aj. Zdravotní postižení a pomáhající profese. 512 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.doporučená literaturaPŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. infoMICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc. UP, 1999.ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaringologie a foniatrie. Brno: Paido. 1996, 2. přepracované vydání 1999.SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I. Olomouc: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X.PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici . Brno : MU, 1997.POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník :[terminologický a výkladový]. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. 223 s. ISBN 80-902536-2-8. infoTherapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7. infoJANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením :somatopedická a psychologická hlediska. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 158 s., [8. ISBN 80-7254-192-7. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 178 s. ISBN 80-7178-506-7. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. 123 s. ISBN 80-85931-91-5. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. infoVÍTKOVÁ, Marie . Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. 135 s. ISBN 80-85931-69-9. infoKLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 66 s. : il. ISBN 80-85931-58-8. infoŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. 42 s. ISBN 80-85931-17-6. infoZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. 206 s. ISBN 80-7184-203-6. infoObecná psychiatrie. Edited by Petr Zvolský. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994. 189 s. ISBN 80-7066-955-1. infoSpeciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vyd. Univerzita Karlova v Praze. ISSN 1211-2720.

Požadavky

! SV4BP_ZSP1 Základy spec. pedagogiky 1 && ! SV4BP_ZSP2 Základy spec. pedagogiky 2 som && ! SV4BP_PEDI Pediatrie && ( NOW ( SV4BP_SpP1 Spec. pedagogika (před.) ) || SV4BP_SpP1 Spec. pedagogika (před.) ) && ! NOWANY ( SV4BP_ZSP3 Zákl. spec. ped. 3 logo , SV4BP_ZSP4 Zákl. spec. ped. 4 SPU , SV4BP_ZSP5 Zákl. spec. ped. 5 surdo , SV4BP_NEU0 Neurologie , SV4BP_PSCH Psychiatrie )Předmět je povinnou součástí 3. semestru studia prezenčního bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas (vyjma studentů specializace Speciální pedagogika). Navazuje na předmět SV4BP_SpP1 Základy speciální pedagogiky (přednáška), který je zakončen zkouškou.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková