Předmět Úvod do sociální pedagogiky (seminář) (SV4BP_SSO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_SSO - Úvod do sociální pedagogiky (seminář), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Vyučující si klade za cíl prostřednictvím témat probíraných v seminářích:- seznámit studenty se základními sociálně-pedagogickými situacemi,- naučit studenty jasné orientaci v předmětu sociální pedagogiky- naučit studenty porozumět odborné literatuře.Cílem předmětu je také studentům:- přiblížit jednotlivá prostředí výchovy a jejich typy,- ukázat specifika metod sociálně-pedagogického působení v různých typech prostředí a analyzovat faktory, které mohou ohrožovat optimální rozvoj osobnosti (snažíme se také postihnout vzájemný vliv mezi prostředím a výchovou)- charakterizovat aktuální problémy sociální pedagogiky.Výstupy předmětu:Na konci tohoto kurzu bude student schopen charakterizovat prostředí a jeho jednotlivé typy, v nichž se výchova odehrává, základní sociálně-pedagogické situace. Student se bude dobře orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. Studenti by měli v seminární výuce získat znalosti a dovednosti, které uplatní v praxi v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti.
Osnova
1. Seznámení se s chodem seminářů2. Dnes ty mně, zítra já Tobě!3. Instituce a zařízení se sociálně pedagogickou dimenzí4. Metody a formy sociální pedagogiky5. Vzájemný vztah prostředí a výchovy6. Náhled do primární odborné literatury7. Náhled do odborných časopisů8. Watch and change - globální rozvojové vzdělávání a SP9. Aktuální témata sociální pedagogiky10.Projektování, analýza SWOT11.Masmédia a sociální pedagogika12.Reflexe semináře
Literatura
PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8.KRAUS. B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.MARBURGER, H. Entwicklung und Konzepte der Sozialpadagogik. Munchen : Juventa Verlag, 1979. ISBN 3-7799-0547-7.BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X.KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk- prostředí- výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4. infoHOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče :průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 183 s. ISBN 80-7178-304-8. infoHRADEČNÁ, Marie. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha: Karolinum, vydavatelství Univerzity Karlovy, 1998. 89 s. ISBN 80-7184-015-7. infoPedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 1. vyd. Praha: Portál, 1995. 292 s. ISBN 80-7178-029-4. info
Požadavky
Seminář navazuje na předmět SV4BP_USP – Úvod do sociální pedagogiky (přednáška). Předpokladem zvládnutí předmětu jsou také konkrétní požadavky na práci studenta v semináři (řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly). Předpokládá se zvládnutí základních sociálně-pedagogických kategorií, orientace v předmětu. Dále očekáváme kultivované vystupování před spolužáky se zpracovaným tématem, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině. Vystoupení musí být didakticky propracované s využitím všech dostupných pomůcek audiovizuální techniky. Předpokládáme také schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na reflexe kolegů v rámci připravovaného tématu. Příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty.Veškerá absence studentů musí být hlášena na studijním oddělení, podle pravidel, která jsou uvedena ve studijním a zkušebním řádu (čl 16, odst. 5). Studenti jsou povinni odevzdat své práce v určených termínech do el. kurzu.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.Mgr. Martina KurowskiBc. Daniela Tesaříková