Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a metodika výchovy (přednáška) (SV4BP_TPEP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_TPEP - Teorie a metodika výchovy (přednáška), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět SV4BP_TPEP Teorie a praxe edukačních procesů je zaměřen na teoretické a metodické otázky výchovy.Zabývá se jednotlivými složkami výchovy, jejich vymezením, obsahovou náplní, vzájemnými vztahy a vazbami; řeší konkrétní výchovné problémy pedagogické praxe. Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:- orientovat se v problematice oboru;- chápat edukační vazby na společenskou realitu a vývoj společnosti;- řešit a odborně analyzovat dílčí edukační problémy v kontextu soudobé společnosti.

Osnova

Osnova předmětu je totožná s okruhy ke zkoušce.1. Výchova v kontextu společenských proměn na počátku 21. století.2. Teorie a metodika výchovy pojetí předmětu.3. Normativní a situační pojetí výchovy.4. Hodnotová orientace v současnosti a výchova.5. Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření.6. Pedagog (učitel, vychovatel) jako autorita a vzor; etické aspekty v práci edukátora.7. Dítě ve výchovné situaci, situace ve vrstevnické skupině.8. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.9. Pedagogická diagnostika výchovných jevů.10. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy.11. Metody mravní výchovy.12. Výchovné otázky v alternativním školství.13. Krása a umění jako prostředky výchovy, spolupráce školy s kulturními zařízeními.14. Tělesná kultura a péče o zdraví.15. Výchova ke zdravému životnímu stylu, zdravá škola.16. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.17. Pojetí globální výchovy v soudobé společnosti.18. Rodinná výchova dětí školního věku.19. Sexuální výchova a její problémy.20. Dramatická výchova ve školní a mimoškolní činnosti.21. Multikulturní výchova ve společenské realitě. Výchova dětí z menšin.22. Mediální výchova, média jako výchovný pomocník i problém.23. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností; spolupráce mezi rodinou a školou; komunitní škola.24. Negativní společenské projevy v práci pedagoga a jejich předcházení (prevence).25. Netradiční výchovné a terapeutické činnosti ve výchovné práci pedagoga.

Literatura

povinná literaturaSTŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.STŘELEC, Stanislav . Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. infoHORKÁ, Hana , Hana FILOVÁ , Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ . Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009. 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. infodoporučená literaturaBŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc : UP, 2000. 170 s. ISBN 80-244-0054-5.CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 289 s. ISBN 80-7178-014-6. infoČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3. infoHORKÁ, Hana . Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996. 75 s. ISBN 80-85931-33-8. infoMAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001. 46 s. ISBN 80-7315-002-6. infoHORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století :koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-54-0. infoKRAUS, B. Výchova ve společenských proměnách na počátku nového století. Pedagogika, 53, 2003, 1, s. 253-268.KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3. infoKlíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. infoNĚMEC, Jiří . Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. infoONDREJKOVIČ, Peter. Globalizácia a individualizácia mládeže :negatívne stránky. Vyd. 1. Bratislava: Veda, 2002. 132 s. ISBN 80-224-0689-9. infoPELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. infoŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. infoMARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. infoSVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA . Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. infoSVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1995.

Požadavky

Předmět v hlubší analýze navazuje předmět SV4BP_ZPG Základy pedagogiky z 1. semestru studia, jehož absolvování je důležitým předpokladem.Zabývá se konkrétními výchovnými problémy pedagogické praxe a specifickými otázkami jednotlivých složek výchovy.

Garant

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.