Předmět Výchova ve volném čase 2 - Metodika volnočasových aktivit (SV4BP_VCS2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_VCS2 - Výchova ve volném čase 2 - Metodika volnočasových aktivit, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Seminář navazuje na předmět Výchova ve volném čase (přednáška) a je zaměřen na metodickou přípravu praktických činností ve volném čase, plánovaní a přípravu pobytů ve volném čase (táborů, soustředění pro děti, klienty apod.). Smyslem seminárních cvičení je seznámit studenty s rozmanitou škálou volnočasových aktivit, a to primárně s ohledem na jejich metodickou přípravu, která reflektuje charakter činnost, věk účastníků, obtížnost atd. Každá aktivita musí mít jasně formulovaný cíl (čeho chceme dosáhnout). Tento cíl by v sobě měl zahrnovat vždy oba aspekty – vzdělávací a výchovný. Tyto aspekty ale nemusí být vždy v rovnováze. Některé aktivity mohou být zaměřeny spíše na osvojení znalostí, dovedností a vědomostí, jiné na vytvoření, případně upevnění vzájemných vztahů nebo na zdokonalení osobních charakterových vlastností účastníků. Důležité je, aby oba aspekty byly zohledněny.
Osnova
Tematické okruhy volnočasových činností/ aktivit/ úkolů:1.Sportovní aktivity (student/ka má za úkol zpracovat metodiku sportovních aktivit, které jsou něčím zajímavé a netradiční. Lze vytvořit návrh různých aktivit nebo rozvoj jedné sportovní aktivity).2.Výtvarné a rukodělné činnosti (student/ka má za úkol zpracovat metodiku výtvarných a rukodělných aktivit, které jsou něčím zajímavé a netradiční. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje).3.Aktivizace seniorů, volnočasové činnosti pro seniory (student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit pro seniory, je nutné zohlednit a na semináři představit zákonitosti vývojové psychologie této sociální skupiny).4.Umělecké činnosti (foto, video, zpěv, tanec: student/ka má za úkol zpracovat metodiku uměleckých činností, které jsou něčím zajímavé, netradiční a mohly by ostatní spolužáky obohatit).5.Činnosti směřující k rozvoji tvořivosti (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností, které směřují k rozvoji tvořivosti, je žádoucí a možné využití různých multimediálních nástrojů. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje).6.Aktivity s tématikou globálního rozvojového vzdělávání (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností směřujících k tématům GRV, pro tento úkol je vhodné využít/ recyklovat předměty denní potřeby atd.)7.Volnočasové aktivity zaměřené na nejrůznější svátky a tradice v roce (student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit, které jsou tematicky zaměřené na nejrůznější svátky v průběhu roku. V metodických listech je nutné zohlednit věk účastníků a zákonitosti jejich psychického vývoje).8.Terapeutické aktivity (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie…): student/ka má za úkol zpracovat metodiku aktivit, které jsou terapeutického charakteru. Součástí úkolu je vysvětlit a popsat terapeutickou složku činnosti.9.Návrh volnočasového zařízení (student/ka zpracuje návrh podoby volnočasového zařízení, které v ČR zatím neexistuje či není dostupné v určitém regionu, kde jej navrhuje. Návrh bude obsahovat: cílové zaměření zařízení, cílovou skupinu, specifikaci zaměstnanců a motivaci pro jeho existenci, dále bude projekt zařízení obsahovat: zájmové sekce, tvůrčí týmy, prostorové zajištění, pravidla chování v zařízení atd.).10.Návrh programu desetidenního pobytu (student/ka si připraví plán dlouhodobější výchovně-vzdělávacích akce pobytového typu. Vybraný student/tka vypracuje desetidenní podrobný program tábora/školy v přírodě se všemi náležitostmi. Součástí plánu je: organizační zabezpečení – hygienické směrnice, požadavky na pedagogické vedení, dokumentace; dále vymezení délky tábora, cílové skupiny, počtu účastníků, místa pobytu, programové náplně, celotáborové motivace, materiálního zabezpečení atd. Pobytová akce musí být netradiční formou představena na semináři spolužákům.)Dále:11.Vaření (student/ka má za úkol zpracovat metodiku činností spojených s kulinářských uměním, tzn. příprava pokrmů a pochutin. Pro tento úkol je zásadní využít minimálních finančních nákladů. Na jednu aktivitu je povoleno využít ingrediencí max. za 30 Kč).
Literatura
PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.NĚMEC, Jiří . Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 119 s. ISBN 80-7315-012-3. infoNĚMEC, Jiří . Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. infoPŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. infoČasopis Vychovávateľ. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. infoZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. infoBAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. infoZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. infoCHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. infoBERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. infoBERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. infoZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Illustrated by Alena Zapletalová. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1991. 178 s. ISBN 80-204-0188-1. infoBAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987. 194 s. : i. infoZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. 1, Hry v přírodě [Zapletal,Ş1987] : Hry v přírodě (Variant.). Vyd. 2. Praha: Olympia, 1987. 629 s. : i. infoZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Hry v klubovně (Variant.). Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986. 573 s. : i. infoBAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. infoMILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. infoBAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978. 208 s. infoBAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1976]. Vyd. 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 s. : i. infoZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti [Zapletal, 1973]. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973. 242 s. : i. infoHUIZINGA, Johan. Homo ludens : o původu kultury ve hře : Homo ludens (Orig.). Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971. 226 s. infoZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969. 264 s. : i. infoZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968. 246 s. info
Požadavky
NOW ( SV4BP_VCSZ Výchova ve volném čase 2 (P) )Předmět je určen studentům prezenčního bakalářského obrou Sociální pedagogika a volný čas a jeho ukončení je jedním z předpokladů pro připuštění k souborné zkoušce z kompletu předmětů Výchova ve volném čase.Každý student/ka vypracuje čtvrtletní plán aktivit = cca 10 setkání (pokud nebude určeno jinak) a dále vypracuje min. 10 metodických listů ke zvoleným volnočasovým aktivitám a jednu aktivitu představí názorně spolužákům v semináři. Po zpracování a po průběhu aktivity provede student/tka vlastní reflexi, poté proběhne reflexe skupiny.
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Martina KurowskiMgr. Petr Soják, Ph.D.