Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (přednáška) (SV4BP_ZPG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4BP_ZPG - Základy pedagogiky (přednáška), Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- definovat základní pedagogické pojmy,- vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru.- vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti,- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi,- vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v procesu výchovy a vzdělávání.

Osnova

1. Pojetí a předmět pedagogiky. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy.2. Základní pedagogické kategorie: cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy.3. Pedagogika jako věda, vztah pedagogické teorie a praxe. Teorie učení, teorie výchovy, pedagogické koncepce, meze pedagogické teorie, hodnotová orientace výchovy.4. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989.5. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Podstata, představitelé, směry, díla, koncepce.6. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum.7. Úvod do komparativní pedagogiky. Předmět, metody, teorie, obsah, srovnávací kritéria/indikátory pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Mezinárodní výzkumy.8. Pedagogické dovednosti učitele. Osobnost učitele. Příprava učitele na výuku. Diagnostické činnosti učitele. Řízení učebních činností žáků.9. Hodnocení žáků. Druhy hodnocení (klasifikace, testování, slovní hodnocení, alternativní přístupy). Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Význam hodnocení.10. Škola. Instituce výchovná, vzdělávací, kulturní, sociální, škola jako organizace a pospolitost. Význam školského managementu.11. Evropská dimenze ve vzdělávání. Institucionální základna. Principy EU. Globální výchova. Učící se společnost.12. Individuální a sociální význam vzdělání. Právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost.13. Pedagogický výzkum. Stav, instituce, perspektivy, příklady .

Literatura

povinná literaturaKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005. 113 s. ISBN 80-86666-24-7. infodoporučená literaturaBREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263-23-1. infoHORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století :koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-54-0. infoPETRŽELKA, Josef . Byl Sókratés učitel? Přehled možných odpovědí. ProFil, Brno: KF FF MU, 2005, VI, č. 1, s. 1-X. ISSN 1212-9097. URL infoPRŮCHA, Jan. Pedagogické teorie a výzkumy na Západě. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1992. 124 s. ISBN 80-7066-628-5. infoPRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7. infoSKALKOVÁ, Jarmila. K soudobým proudům pedagogického myšlení. Praha: PÚ ČSAV, 1992. infoTONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: UK, 1991. 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.