Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika 2 (SV4MP_PDG2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4MP_PDG2 - Pedagogicko-psychologická diagnostika 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Rozšíření informací z oblasti diagnostiky. Důraz kladen na samostatnou práci studentů. a praktickou aplikaci poznatků.Po absolvování kurzu budou studující schopni:- rozlišovat typy metod podle jejich zaměření a podle míry objektivity vyhodnocování- uvažovat o validitě a reliabilitě metod, rozpoznat validní a nevalidní diagnostické postupy- orientovat se ve výsledcích psychologických zpráv určených pedagogům- navrhnout základní metody pro pedagogickou diagnostiku a výzkum- brát v potaz etický aspekt diagnostiky a diagnostických situací- přiměřeně se podílet na administraci a vyhodnocování vybraných typů metod

Osnova

• Cíle pedagogicko-psychologické a pedagogické diagnostiky. Hlavní oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky. Diagnostika psychomotorického vývoje, nadání, smyslových schopností, specifických poruch učení, osobnosti, sociálních aspektů fungování, diagnostika a psychopatologie, diagnostika a náprava/terapie, autoevaluace.• Historický vývoj diagnostiky v psychologii a pedagogice. Diagnostika jako tvorba diagnózy a jako proces posuzování (assessment). Rizika a úskalí diagnostiky. Zásady práce s diagnostickými metodami, etické principy, kompetence.• Typy diagnostických metod. Psychometrické a klinické metody, kvalitativní a kvantitativní přístup. Výkonové testy, dotazníky, projektivní a psychosémantické metody.• Výkonové testy. Nároky kladené na testy, jejich vyhodnocování a administraci – validita, reliabilita, objektivita. Úrovně měření, normy. Klasická teorie testů. Testy didaktické a testy inteligence.• Dotazníkové metody. Validita a reliabilita dotazníků. Způsob práce s dotazníkovými daty. Limity využití dotazníků.• Klinické a kvalitativní postupy. Anamnéza, rozhovor, pozorování, posuzovací schémata. Postupy při registraci a uchování informací, interpretační rámec.• Text jako diagnostický materiál. Volné vyprávění (narace), využití podnětového materiálu (nedokončené věty, slovníkové a asociační postupy).• Analýza produktů. Kresba a hra v diagnostice. Normativní a projektivní přístup k práci s kresbou.• Projektivní metody. Psychosémantika, individuální tvorba významu.• Sociometrie, posuzování sociální pozice a psychosociálního zázemí klienta.

Literatura

URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika :měření v psychologii. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 319 s. ISBN 9788073678364. infoSVOBODA, Mojmír . Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. infoPETERSON, Linda Whitney a Milton Edward HARDIN. Děti v tísni :příručka pro screening dětských kreseb. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002. 141 s. ISBN 80-7254-237-0. infoSVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. infoGOULD, Stephen Jay. Jak neměřit člověka :pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Lidové noviny, 1998. 436 s. ISBN 80-7106-168-9. info

Požadavky

Absolvovat předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika 1

Garant

PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.