Předmět Analýza sociálně pedagogických teorií (SV4MP_SPTS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4MP_SPTS - Analýza sociálně pedagogických teorií, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Účelem semináře v předmětu Sociálně pedagogické teorie je vytvoření diskusního rámce, ve kterém bude studentům umožněno trénováni dovednosti systémově nahlížet na jevy sociálně edukační reality z pohledu probíraných sociálních teorií a koncepcí. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s odbornými pojmy dané problematiky učebního předmětu a pochopení a aplikování sociálních teorií na konkrétní realitu. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které proběhnou v e-learningovém kurzu.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- definovat základní pojmy- vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií- vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy- nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi.vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
Osnova
1. Návrh struktury sociálně pedagogických teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd.2. Vývojové změny vědeckých paradigmat a jejich odraz na sociální vědy.3. Postfeminismus a gender mainstreaming.4. Škola jako nástroj státu v rámci teorie sociální kontroly.5. Globalizace volného času a jeho působení na různé sociální skupiny. Technologizace života a smysl vzdělávání.6. Teorie médií a teorie společnosti v rámci globalizované společnosti a jejich působení na vzdělávání.7. Postmodernismus ve výchově v kontextu nového vnímání sociální reality.8. Výzkumy člověka (sociální jednání, inteligence, genetika atp.) v porovnání s vytvářením obrazu profilu sociálních skupin
Literatura
doporučená literaturaGlobalizace :důsledky pro člověka. Edited by Zygmunt Bauman - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2000. 157 s. ISBN 80-204-0817-7. infoBERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. infoBOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Translated by Věra Dvořáková. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 179 s. ISBN 80-7184-518-3. infoBREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263-23-1. infoSpolečnost a vědění :od Gutenberga k Diderotovi. Edited by Peter Burke, Translated by Martin Pokorný. 1. české vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2007. 304 s. ISBN 978-80-246-1319-2. infoDE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. infoFOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat :kniha o zrodu vězení. Translated by Čestmír Pelikán. Praha: Dauphin, 2000. 427 s. ISBN 80-86019-96-9. infoGIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998. 195 s. ISBN 80-85850-62-1. infoPohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 171 s. ISBN 80-7178-403-6. infoRITZER, George. Mcdonaldizace společnosti :výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Translated by Věra Topilová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996. 176 s. ISBN 80-200-0571-4. infoTeorie modernizace. Edited by Jan Keller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. 194 s. ;. ISBN 978-80-86429-66-3. infoTHOMPSON, John B. Média a modernita :sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004. 219 s. ISBN 80-246-0652-6. info
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.