Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody a techniky terapií (SV4MP_TER)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SV4MP_TER - Metody a techniky terapií, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po absolvování předmětu student:Seznámí se s praktickými základy technik vycházejících z oborů skupinové psychoterapie, rodinné terapie, gestalterapie, transakční analýzy, analytické psychoterapii, Rogerovské psychoterapii, koncentrativní pohybové terapii, bodyterapii, arteterapie, muzikoterapie, bodyterapie, choreoterapie dramaterapie, arteterapeutických a dalších technik.Prozkoumá problematiku aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě.Rozšíří si tak přehled aplikačních možností terapeutických technik v edukační realitě.

Osnova

Studenti se seznámí s technikami a nástroji pro sebepoznání, seberozvoj, rozvoj profesionální spolupráce, reflexi praxe apod.Semináře budou mít sebezkušenostní charakter (diskuse, psychohry, autodiagnostika, skupinová práce apod.).Studenti získají specifické dovedností podporujících výchovně vzdělávací cíle a to především v oblasti komunikace, podpory kooperace (jak v rámci kontaktů mezi pedagogy navzájem, tak směřované ke skupinám studentů, klientů), sebeprezentace, kreativity, pedagogické improvizace apod. V rámci nácviku dovedností studenti dostanou možnost uchopit „sami sebe“ a prostřednictvím detekce svých silných a slabých stránek nalézt svou pozici ve výchovně vzdělávacím procesu.Děje se tak nejprve v rovině ryze individuální („Já ve skupině“) a posléze v sociálním kontextu („Já jako součást skupiny“ a částečně rovina „Já jako pozorovatel skupinového dění“) a to především prostřednictvím řízené skupinové dynamikyZároveň se zvyšuje schopnost své sebereflexe (důrazem na rovinu „Já jako účastník skupinového dění“ a především rovinu „Já jako supervizor“.Seminář je zaměřen zejména na oblasti:Efektivní péče o sebeSelf-monitoring (techniky sebepozorování, zpracování zpětné vazby od druhých, sebevědomí a sebehodnocení), Self-management (zvládání harmonického působení nároků na profesi pedagoga, prevence syndromů burnout, organizace času v každodenních procesech, sebemotivační techniky), Sebeprezentace (prezentace sebe, vhodných pedagogických postojů, role pozitivní autority u žáků)Efektivita vnitřních psychických funkcíNácvik žádoucího druhu koncentrace při různých druzích učení (percepční kanály, hladina alfa, vrcholové zážitky..) Zacházení s emocionálními stavy (druhy žádoucích a nežádoucích stavů pro učební a výchovný proces, techniky zvyšování motivace. Techniky zkvalitňování morálního a etického vývoje v jeho jednotlivých fázích.Efektivita interpersonálních dovednostíKomunikace (asertivita, aktivní naslouchání, jednání, projednávání, vhodné strategie u problémových osob) Zásady zacházení s vnitřními a interpersonálními problémy a konflikty, typické vzorce jejich řešení. Intervence u problémového žáka a jeho rodičů.Závěrečnou podstatnou částí výcviku je fáze didaktická, v níž frekventanti přejdou do role vedoucích skupin a jako tací budou mít pod přímou supervizí lektorů a ostatních členů skupiny, možnost uplatnění získaných dovedností (a jejich další možnou reflexi, popř. optimalizaci) v „bezpečném“ prostředí své uzavřené studijní skupiny.

Literatura

KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006. 383 s. ISBN 80-7367-122-0. infoVYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. 2. vyd.. rozš. a přeprac. Praha: Grada, 2004. 339 s. ISBN 80-247-0723-3. infoBELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. infoCAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 199 s. ISBN 80-7178-428-1. infoPROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy :průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. infoNAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2. Praha: Academia, 1998. 336 s. ISBN 80-200-0628-1. infoPsychoterapie pro laiky. Edited by Viktor Emil Frankl - Vladimír Smékal. 1. vyd. Brno: CESTA, 1998. 158 s. ISBN 80-85319-80-2. infoSMÉKAL, Vladimír. Psychologie osobnosti [Smékal, 1989]. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. 346 s. info

Požadavky

Praktická výuka technik, databáze metodických činností a námětů.Aplikace terapeutických technik v návaznosti na současné edukační problémy.Participace studentů na tvorbě e-learningového kurzu (diskusní příspěvky, vytvářením průběžné terminologické databáze, evaluace a monitorování psychoterapeutických témat).

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Petr Soják, Ph.D.