Předmět Základy pedagogické metodologie (SZ7BK_MET1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7BK_MET1 - Základy pedagogické metodologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci kurzu bude student schopen:- formulovat cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy- navrhnout a sestavit výzkumný nástroj na základě problematiky, která je cílem výzkumu- překódovat získané data do elektronické podoby- zanalyzovat data pomocí základní deskriptivní statistiky- vyjádřit výsledky v grafické a tabulkové formě a interpetovat je
Osnova
1. Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum.2. Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy.3. Proměnné, operacionalizace.4. Výzkumný soubor.5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování).6. Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování).7. Pozorování (získávání dat, analýza).8. Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování).9. Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba.10. Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocnování).11. Validita a reliabilita.12. Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy.
Literatura
povinná literaturaÚvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. infodoporučená literaturaPELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. infoŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0. infoMetody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4. infoDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. infoKERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. infoMARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 221 s. ISBN 978-80-7367-526-4. infoREICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6. infoHENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4. infoHENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9. infoWalker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5neurčenoGALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research :an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007. xxxi, 672. ISBN 9780205488490. infoGALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research :how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010. xxvi, 573. ISBN 9780205596706. infoCRESWELL, John W. Educational research :planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2014. 672 s. ISBN 9781292021126. info
Garant
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.PaedDr. Milan Kubiatko, PhD.Mgr. Kateřina ŠvejdíkováMgr. Radek PospíšilBc. Daniela Tesaříková