Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Patopsychologie a základy psychologického poradenství (SZ7BK_PTPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7BK_PTPS - Patopsychologie a základy psychologického poradenství, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích patopsychologie a psychopatologie, tématech psychologického poradenství a poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog.Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.

Osnova

Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií. Otázka normality.Poruchy somatického a psychického vývoje.Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy.Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti.Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.Psychopatologie dospívání.Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.Laterální preference jako problém poradenský.Psychologická péče o děti školního věku.Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch.Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu.Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).Dítě a školní třída.Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.

Literatura

Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Vágnerová, 2008]. Vyd. 4. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995. 270 s. ISBN 80-85787-27-X. infoDAN, Jiří . Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 226 s. ISBN 80-210-2948-X. infoBALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 86 s. ISBN 80-04-25079-3. infoMyschker, Norbert. Verhaltungstörungen bei Kindern und Jugendlichen. 6. Aufl. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2009. ISBN 978-3-17-020425-6.

Požadavky

SZ7BK_UVPS Úvod do psychologie Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D.