Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář k sociální psychologii (SZ7BP_sSPs)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7BP_sSPs - Seminář k sociální psychologii, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Semináře ze sociální psychologie tematicky navazují a obsahově rozšiřují přednášky ze sociální psychologie. Studenti se naučí pracovat s odbornou literaturou, budou umět zorientovat se v zadané problematice, naučí se samostatně a tvořivě zpracovat zadané téma a prakticky si procvičí probíranou problematiku.

Osnova

Tématické zaměření seminářů(plán si upřesní učitel, který povede semináře)(nabídka titulů je pouze inspirativní, je možno využívat veškeré odborné prameny a přidávat zdroje aktuální)1. Stanovení požadavků a zadání témat a prací2. Člověk - společnost - kultura(Problém humanizace člověka v kontextu jeho společenského života)(klíčové pojmy: socializační proces; humanizace; průběh socializace; podmínky efektivní socializace a kritéria efektivity; výchova jako řízená socializace; produkty socializace) o Studijní prameny:NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 57-80NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 278 (kap. Socializace)ALAN,J.: Etapy života očima sociologie. Panorama, Praha 1989.Bauman, Z.: Myslet sociologicky, Praha, SLON 1996VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 225 kap. Člověk a kulturaDRAPELA,V.J. Rozvoj jedince a jeho vztah ke společnosti v pojetí humanistické psychologie. Čs.psychol.,1991,3,s.254-258.SVOBODA, M.: Aplikace sociální psychologie. Praha, SPN 1985.3. Sociální učení(klíčové pojmy: učení; alternativní pojetí (klasifikace) sociálního učení; sociální posilování; nápodoba; identifikace.)Studijní prameny:ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.;GRÁC,J.:Exemplifikácia. Vzory a modely v živote človeka. Bratislava OBZOR 1990.ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.MELLIBRUDA, J.: Hladanie seba samého. Bratislava, Smena 1987.MELLIBRUDA, J.: Ja-ty-my. Bratislava, Smena 199O.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-44. Sociální adaptace(klíčové pojmy: adaptace, adjustace, maladaptace; projevy (symptomy) maladaptace; možnosti ovlivňování procesu sociální adaptace dítěte na prostředí školy)Studijní prameny:Helus, Z.: Problémy adaptace žáků při přechodu ze základní na střední školu, Brno KPPP 1986.CHARVÁT,J.:Život, adaptace, stress. Praha,SZN 1969.KARNSOVÁ,M.: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Zásady a cvičení.Portál, Praha 1995.MACHALOVÁ,M.: Adaptácia osobnosti v sociálnom prostredí. Čs.psychol. 1990,3,s.242-250.MARKO,J.: Typologia školskej adjustovanosti, jej príčin a prejavov. Psychol. a patopsychol.dieťaťa, 1974,5,s.442-414.MARKO,J.: Vpravovanie sa dieťaťa do školského prostredia. Bratislava, SPN 1971.PELIKÁN,J.: Některé problémy působení školního prostředí na sebereflexi žáků. Pedagogika,1995,3,s.210-216.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 259 – kap. Sociální psychologie školy.5. Meziosobní vztahy (teorie interakce)(klíčové pojmy: interakce; součinnost (druhy); vztahy (typy); povaha vztahu; styly interakcí)Studijní prameny:ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností)NAKONEČNÝ, M.: Lexikon psychologie. Vodnář Praha 1995. str.: 285 (kap. Sociální interakce)NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str. 45-56VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 263 (kap. Osobní vztahy).Beletristický pohled na mezilidské, profesní i terapeutické interakce. (soc. psych. náhled na dílo): Irvin D. Yalom: Lži na pohovce. Praha, Portál 19996. Možnosti analýzy meziosobních interakcí (cvičení)Studijní prameny:BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O.LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997.SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70.7. Sociální poznávání(klíčové pojmy: percepce; percepční senzitivita; zákonitosti so. poznávání; percepční stereotypy; atribuce.)Studijní prameny:KASÍKOVÁ,H.: Auditivové, vizuálové a ti další. In.: Děti a my, My a děti roč.XXIV. 2/94 s.26NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str: 81 (kap.: Sociální kognice)ŠTECH, S.: Teorie atribučních procesů. Čs.psychol.,198O, 5, 469-473.VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.: 99 (kap. Sociální poznávání)8. Komunikace(klíčové pojmy: komunikační obsahy; formy komunikace; podmínky efektivní komunikace; typy komunikace)Studijní prameny:MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O.McQUAIL, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál 1999. str.: 118 (kap. Masová komunikace a kultura)NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 177-214. (kap. Komunikace)PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 125 (kap. o mediální komunikaci)VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:127 (kap. Sociální komunikace)WATZLAWICK, P. : Pragmatika lidské komunikace. Praha : Konfrontace 1999. 243 s.9. Možnosti kultivace sociálních (komunikačních, percepčních a interakčních) dovedností učitele i dětí(klíčové pojmy: komunikační hry; výcvikové a tréninkové techniky; dramatická výchova atp.)Studijní prameny:CANFIELD, J., SICCONE, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998.HERMOCHOVÁ, S.: Metody aplikované sociální psychologie II. Partnerské programy a partenrské hry. Praha, UK 1989.HERMOCHOVÁ, S.: Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha, UK 1988.PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum 2002. ISBN 80-246-0345-4ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996.VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.Canfield, J., Siccone, F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, Portál 1998.10. Psychologie sociálních skupin(klíčové pojmy: malá sociální skupina; struktura a dynamika skupin. života; normy a klíma ve skupině; vlastnosti a klasifikace skupin.)Studijní prameny:ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 284-297.KOLLÁRIK,T.: Ke štúdiu sociálnej atmosféry v skupině. Čs.psychol., 1990,6,s.500-510.NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Academia, Praha 1999. str.: 215-244.ŘEZÁČ, J.: Sociální klima ve školní třídě. In.: Applied Social Sciences in Teacher Education. Aplikované společenské vědy v přípravě učitelů.Brno, Paido 1998. s.117-125.VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie I. Člověk a sociální instituce. Praha, Portál 1998. str.: 93 (problematika sociálních norem)VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I..: Sociální psychologie - sociálna psychológia. ISV, Praha 1997. str.:365 (Malé sociální skupiny)11. SOCIOMETRIE (cvičení – příprava aplikace sociometrického dotazníku)(klíčové pojmy: sociometrie; SO-RA-D; sociogram; sociometrický status; skupinová struktura a substruktury MSS.)Studijní prameny:Hrabal, V.: Sociometricko-ratingový dotazník. Bratislava Psychodiagnostika 1979.Petrusek, M.: Sociometrie. Praha, Svoboda 1969.12. Specifika a rizika skupinového života(klíčové pojmy: polarizace skupiny; skupinové myšlení; skupinová lenost; vliv skupiny na výkon;)Studijní prameny:CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Portál 1994.ERB, Helmut H. Násilí ve škole. Praha : Nakladatelství Amulet, 2000 (váz.) ISBN 80-86299-22-8LAŠEK, J., MAREŠ, J.: Jak změřit sociální klima třídy? Pedagogická Revue , 43, 1991, č. 6, s. 401-410.Le BON, G.: Psychologie davu. Praha, KRA 1994.13. Náročné životní situace; prosazování se ve společenském prostředí(klíčové pojmy: znaky náročné sociální situace; zvládání sociální zátěže, sociální podpora; adekvátní sebeprosazování)Studijní prameny:DAN. J.: Pracovní vyprahnutí učitelů. Učitel a zdraví.Nakl. Křepela. PÚ AV ČR, Brno 1998. s.67-73.MEDZIHORSKÝ, Š.: Asertivita. Praha, ELFA 1991.VALIŠOVÁ,A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Praha 1994.URBÁNEK, P.: Změny v profesním zatížení učitelů základních škol. Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. VII. celostátní konference ČAPV. Hradec Králové 1999. s.280-285.14. SOCIOMETRIE II. (cvičení – skupinová diskuse výsledků sociometrického šetření)15. zápočty

Literatura

SMÉKAL, Vladimír . Soudková, Miluše: O zdravých vztazích mezi lidmi - Doslov. 1. vydání. Brno: Doplněk, 2006. ISBN 80-7239-196-8. infoVYBÍRAL, Zbyněk . Psychologie komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 320 s. Studium. ISBN 80-7178-998-4. infoHAYESOVÁ, Nicky. Aplikovaná psychologie. Translated by Dagmar Brejlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 220 s. ISBN 80-7178-807-4. infoNOVOTNÝ, Petr . Kultura školní třídy - staronová výzva. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. Hradec Králové: VŠP, 1999. s. 355-358. ISBN 80-7041-531-2. infoŠVEC, Vlastimil a Roman MUSIL . Pokus o změnu přístupu k osvojování pedagogických vědomostí a dovedností studentů učitelství (ve výuce obecné didaktiky). In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumu. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999. s. 268-274. ISBN 80-7041-531-2. infoŠVEC, Vlastimil . Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. In Poslední desetiletí v českém a zahraničním pedagogickém výzkumku. 1. vyd. Hradec Králové: Česká asociace pedagogického výzkumu a PdF VŠP, 1999. s. 18-26. ISBN 80-7041-531-2. infoHERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994. 174 s. ISBN 80-85282-79-8. info

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Krása, Ph.D.Mgr. Zuzana KročákováPhDr. Josef Lukas, Ph.D.PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc.Mgr. Tereza Škubalová