Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy zdravotních nauk (SZ7BP_ZZN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7BP_ZZN - Základy zdravotních nauk, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Pojem zdraví, přehled poruch pohybového ústrojí, srdečně cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí, dítě s poruchou smyslů, škola a infekce, dítě s alergií a škola, zdravotní rizika učitelského povolání, základy hodnocení výživové spotřeby a výživového stavu, základní pojmy z infektologie, poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

Osnova

1. Základní terminologie a vymezení oboru. Pojmy zdraví a nemoc, prevence, profylaxe, ochrana a podpora zdraví. Faktory působící pozitivně a negativně na zdravotní stav člověka.2. Dítě a prostředí. Dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základní pojmy z infektologie. Epidemiologický řetězec. Typy původců a způsoby přenosu infekčních onemocnění.4. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami.5. Choroby přenosné krví, pohlavním stykem. Parazitární onemocnění působená prvoky, červy, členovci.6. Imunologické minimum. Obranyschopnost, její typy, funkce, poruchy.Očkování a podávání protilátek, očkovací kalendář. Léčba lege artis, antibiotika a chemoterapeutika.7. Toxikologické minimum. Lék/jed, základní pojmy, ochrana zdraví. Biohazard, bioterorismus.8. Neinfekční choroby hromadného výskytu. Systém rizikových faktorů.9. Kardiovaskulární onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci kardiovaskulárních chorob.10. Nádorová onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci nádorových onemocnění.11. Diabetes mellitus. Výskyt v populaci, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence.12. Alergie a škola. Výskyt v populaci, etiologie. Léčba a prevence.Nejvýznamnější projevy alergií.13. Charakteristika prostředí ve škole. Únava, přetěžování, režim dne.Podmínky školní práce.14. Epilepsie. Neurózy v dětském věku. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.15. Energetická a biologická hodnoty stravy. Základní skladebné součásti stravy. Pitný režim. Etická a mikrobiologická hlediska školního stravování.16. Dětské úrazy. Riziková období dětského věku, prevence úrazů. Dítě jako chodec, dítě jako cyklista a spolujezdec. Povinná výbava jízdního kola, používání přílby.17. Kardiopulmocerebrální resuscitace. Diagnostika základních životních funkcí. Nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání, cizí těleso v dýchacích cestách. Rozdíly v dětském a dospělém věku. Rizika pro zachránce.18. Velké krvácení. Typy krvácení, diagnostika. Postupy stavění krvácení.19. Šok. Etiologie, typy, stádia, diagnostika. Protišoková opatření-pravidla a výjimky.20. Popáleniny a omrzliny. Etiologie, dělení, první pomoc. Devítkové pravidlo.21. První pomoc při akutních alergických stavech. Úpal, úžeh.22. První pomoc při akutních horečnatých stavech. Poleptání, poranění oka.23. Poranění pohybového aparátu. Podvrtnutí, vyvrtnutí, zlomeniny. Způsoby imobilizace a dalšího ošetření.24. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.

Literatura

KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 258 s. ISBN 80-210-3844-6. infoBYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004. 75 s. ISBN 80-247-0680-6. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 80-7184-867-0. infoKUBÍKOVÁ, Zdeňka , Barbora ZUCHOVÁ , Milan MOJŽÍŠ , Martina BERNACIKOVÁ , Barbora CVEJNOVÁ , Radek TURIN a Petr ZAORAL . Metodický materiál k výuce první pomoci. 2., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál. ISBN 978-80-210-5764-7. URL infoŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. 439 s. ISBN 9788073452384. infoMACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví :zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. infoKUBÍKOVÁ, Zdeňka , Barbora ZUCHOVÁ , Martina BERNACIKOVÁ , Barbora CVEJNOVÁ , Jan ŠRŮTEK , Radek TURIN a Petr ZAORAL . Metodický materiál k výuce první pomoci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Elportál. ISSN 1802-128X. URL infoZUCHOVÁ, Barbora . Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. URL infoManuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994. [432] s. ISBN 80-7168-097-4. info

Požadavky

Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje.Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.

Garant

prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D.PhDr. Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.