Předmět Základy zdravotních nauk (SZ7BP_ZZN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7BP_ZZN - Základy zdravotních nauk, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Pojem zdraví, přehled poruch pohybového ústrojí, srdečně cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí, dítě s poruchou smyslů, škola a infekce, dítě s alergií a škola, zdravotní rizika učitelského povolání, základy hodnocení výživové spotřeby a výživového stavu, základní pojmy z infektologie, poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.
Osnova
1. Základní terminologie a vymezení oboru. Pojmy zdraví a nemoc, prevence, profylaxe, ochrana a podpora zdraví. Faktory působící pozitivně a negativně na zdravotní stav člověka.2. Dítě a prostředí. Dědičnost, životní podmínky, úloha faktorů prostředí.3. Příznaky poruch zdraví dítěte školního věku. Základní pojmy z infektologie. Epidemiologický řetězec. Typy původců a způsoby přenosu infekčních onemocnění.4. Choroby přenosné vzduchem, vodou a potravinami.5. Choroby přenosné krví, pohlavním stykem. Parazitární onemocnění působená prvoky, červy, členovci.6. Imunologické minimum. Obranyschopnost, její typy, funkce, poruchy.Očkování a podávání protilátek, očkovací kalendář. Léčba lege artis, antibiotika a chemoterapeutika.7. Toxikologické minimum. Lék/jed, základní pojmy, ochrana zdraví. Biohazard, bioterorismus.8. Neinfekční choroby hromadného výskytu. Systém rizikových faktorů.9. Kardiovaskulární onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci kardiovaskulárních chorob.10. Nádorová onemocnění. Výskyt v populaci, etiologie, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence. Nejvýznamnější zástupci nádorových onemocnění.11. Diabetes mellitus. Výskyt v populaci, etiologie, typ I a II, rizikové a ochranné faktory. Léčba a prevence.12. Alergie a škola. Výskyt v populaci, etiologie. Léčba a prevence.Nejvýznamnější projevy alergií.13. Charakteristika prostředí ve škole. Únava, přetěžování, režim dne.Podmínky školní práce.14. Epilepsie. Neurózy v dětském věku. Dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce.15. Energetická a biologická hodnoty stravy. Základní skladebné součásti stravy. Pitný režim. Etická a mikrobiologická hlediska školního stravování.16. Dětské úrazy. Riziková období dětského věku, prevence úrazů. Dítě jako chodec, dítě jako cyklista a spolujezdec. Povinná výbava jízdního kola, používání přílby.17. Kardiopulmocerebrální resuscitace. Diagnostika základních životních funkcí. Nepřímá srdeční masáž, umělé dýchání, cizí těleso v dýchacích cestách. Rozdíly v dětském a dospělém věku. Rizika pro zachránce.18. Velké krvácení. Typy krvácení, diagnostika. Postupy stavění krvácení.19. Šok. Etiologie, typy, stádia, diagnostika. Protišoková opatření-pravidla a výjimky.20. Popáleniny a omrzliny. Etiologie, dělení, první pomoc. Devítkové pravidlo.21. První pomoc při akutních alergických stavech. Úpal, úžeh.22. První pomoc při akutních horečnatých stavech. Poleptání, poranění oka.23. Poranění pohybového aparátu. Podvrtnutí, vyvrtnutí, zlomeniny. Způsoby imobilizace a dalšího ošetření.24. Lékárnička. Její vybavení a význam jednotlivých součástí.
Literatura
KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 258 s. ISBN 80-210-3844-6. infoBYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2004. 75 s. ISBN 80-247-0680-6. infoMACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 80-7184-867-0. infoKUBÍKOVÁ, Zdeňka , Barbora ZUCHOVÁ , Milan MOJŽÍŠ , Martina BERNACIKOVÁ , Barbora CVEJNOVÁ , Radek TURIN a Petr ZAORAL . Metodický materiál k výuce první pomoci. 2., aktual. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Elportál. ISBN 978-80-210-5764-7. URL infoŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. 439 s. ISBN 9788073452384. infoMACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví :zdraví a prevence, životní styl - problémy a rizika, dospívání a zdravotní problémy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 291 s. ISBN 978-80-247-2715-8. infoKUBÍKOVÁ, Zdeňka , Barbora ZUCHOVÁ , Martina BERNACIKOVÁ , Barbora CVEJNOVÁ , Jan ŠRŮTEK , Radek TURIN a Petr ZAORAL . Metodický materiál k výuce první pomoci. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. Elportál. ISSN 1802-128X. URL infoZUCHOVÁ, Barbora . Základní postupy neodkladné resuscitace - Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. URL infoManuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994. [432] s. ISBN 80-7168-097-4. info
Požadavky
Předmět navazuje na dosavadní znalosti posluchačů ze střední školy a přináší podrobnější a syntetické informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů. Tyto poznatky jsou skloubeny se zásadami dobré pedagogické praxe, aplikovány na situace ve školních zařízeních s důrazem na samostatné a zodpovědné rozhodování pedagoga v případě ohrožení zdraví či života dítěte, komunikaci s dalšími specialisty v týmu, jenž o dítě pečuje.Jsou probírány základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog u školních dětí setkat, prostředí ve třídě je charakterizováno z hlediska ergonomického, epidemiologického, mikroklimatu, osvětlení, zvukové pohody žáků. K hlavním cílům výuky předmětu patří posílení znalostí posluchačů o dobré pedagogické praxi, základech první pomoci, významných infekčních a neinfekčních chorobách, jejich brzké detekci, možnostech terapie a prevence. Důraz je kladen na holistické pojetí zdraví a včasné rozpoznání jeho poruch, preventivní opatření ve škole, hygienu pedagogického procesu, spolupráci s dalšími odborníky v zájmu dítěte, omezení rizik, spojených se školní docházkou.
Garant
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc.
Vyučující
PhDr. Mgr. Lenka Procházková, Ph.D.PhDr. Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.