Předmět Obecná didaktika (SZ7MP_ODI1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7MP_ODI1 - Obecná didaktika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů.
Osnova
1. Úvod do studia didaktiky (Knecht)2. Vzdělávací a kurikulární politika (Knecht)3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí (Janík)4. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy (Knecht)5. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace (Janík)6. Učebnice a další didaktická média (Knecht)7. Výuka: vyučování a učení (Trna)8. Organizace a řízení třídy (Knecht)9. Učební úlohy: pohledy z mezinárodních srovnávacích výzkumů (Janík)10. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí (Trnová)11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality (Knecht)
Literatura
povinná literaturaPASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. infoJANÍK, Tomáš , Josef MAŇÁK a Petr KNECHT . Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. infoJaník, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.doporučená literatura• Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.• Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.• Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4. infoPETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching :a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009. v, 378 s. ISBN 9781408504529. info• Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 172 s. ISBN 9788024612607. info• Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.• Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.• Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5. info• Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.• Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.• Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.• Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
Garant
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.Mgr. Petr Knecht, Ph.D.doc. RNDr. Josef Trna, CSc.RNDr. Eva Trnová, PhD.Mgr. Radek PospíšilBc. Dana PeňázováMgr. Alena BendováMgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.PaedDr. Jan Šťáva, CSc.