Předmět Seminář k obecné didaktice (SZ7MP_ODI2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7MP_ODI2 - Seminář k obecné didaktice, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů.
Osnova
1. Úvod do studia didaktiky2. Vzdělávací a kurikulární politika3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí4. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy5. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace6. Učebnice a další didaktická média7. Výuka: vyučování a učení8. Organizace a řízení třídy9. Učební úlohy: pohledy z mezinárodních srovnávacích výzkumů10. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality
Literatura
povinná literaturaPASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. infoJANÍK, Tomáš , Josef MAŇÁK a Petr KNECHT . Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info• Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.doporučená literatura• Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.• Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.• Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4. infoPETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching :a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009. v, 378 s. ISBN 9781408504529. info• Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006. 172 s. ISBN 9788024612607. info• Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.• Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.• Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5. info• Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.• Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.• Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.• Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
Garant
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Vyučující
PhDr. Vladimíra NeužilováMgr. Petr Knecht, Ph.D.Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.Mgr. Alena BendováMgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.Mgr. Radek PospíšilPaedDr. Jan Šťáva, CSc.doc. RNDr. Josef Trna, CSc.RNDr. Eva Trnová, PhD.Bc. Daniela Tesaříková