Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Seminář z pedagogické psychologie (SZ7MP_sPPs)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ7MP_sPPs - Seminář z pedagogické psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů a malých výzkumných sond. Hlavní cíle semináře jsou:- student je schopen řešit praktické problémy pedagogické psychologie- student je schopen analyzovat jednoduché problémy ve vzdělávání a výchově- chápe základní termíny a teorie

Osnova

1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie.Metodologické otázky ped. ps. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti.2. Učení.Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Učení a paměť. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. Současné teorie učení.3. Učení - klasické teorie.Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike. I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Gestalt-psychologie a teorie učení vhledem ("aha-moment").4. Učení a motivace.Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference Opakování, zapomínání a mnemotechnika.5. Učení a inteligence.Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti.6. Učení a vyučování.Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Individuální rozdíly v učení. Kognitivní styl. Styly učení. Učení z textu. Psychologické základy didaktických zásad.7. Školní úspěch a neúspěch.Relativní neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. LMD (ADHD/ADH), SPU. Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. Pedagogicko-psychologické poradenství.8. Psychologické otázky výchovy.Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologické otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Převýchova. Agresivita a šikana.9. Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Role žáka. Interakce učitel - žák. Rodina - domov - škola. Sociální klima třídy. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. Vztah učitele a žáka. Sebereflexe učitele.10. Psychologické otázky výchovných cílů. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.

Literatura

Ebrary Education etc. http://www.ped.muni.cz/wlib/Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4. infoPsychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. infoGAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8. infoKOHOUTEK, Rudolf . Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3. infoKOHOUTEK, Rudolf . Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Zuzana KročákováPhDr. Josef Lukas, Ph.D.Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.Bc. Daniela Tesaříková