Předmět Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí 3 (SZ9BP_DSZ3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SZ9BP_DSZ3 - Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí 3, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Cílem doučování je zlepšení prospěchu dítěte a snaha působit na přístup dětí ke škole, ovlivňovat jejich sebevědomí a sebehodnocení.
Osnova
Individuální doučování, jehož cílovou skupinou jsou především romské děti (z lokalit Brno-střed, Židenice, Husovice), by mělo probíhat pravidelně každý týden - 2h přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte. Tyto děti ze sociálně znevýhodněného prostředí většinou navštěvují ZŠ Merhautova, ZŠ Křenová a ZŠ Nám. 28. října, kde pracují a s námi spolupracují asistenti pedagoga, které rodiče osloví a předají jim své požadavky. Vyučující (Štěpařová) je v kontaktu s asistenty pedagoga, předloží studentovi nabídku dětí na doučování, student si vybere dítě dle svých možností a studované aprobace a poté se domluví první schůzka s rodinou, při které může asistovat asistent pedagoga nebo terénní sociální pracovník neziskové organizace, s níž Kabinet MV úzce spolupracuje. Student by měl do rodiny docházet pravidelně a připravovat se s dítětem do školy, pomáhat při psaní domácích úkolů, vysvětlit vyučovanou látku, připravovat případně i na přijímací řízení vybrané střední školy či učiliště. Při doučování se uplatňuje individuální přístup, který zahrnuje také pravidelnou komunikaci s rodiči a třídními učitelkami dětí, jenž může být zajištěna prostřednictvím „deníčku“ (kdy si dopisuje učitel se studentem MU a díky němuž student má zpětnou vazbu - zjistí, zda dítě zvládá aktuální učivo, na co je nutné se zaměřit a zda jsou patrné pokroky). Také je možná komunikace přes asistenty pedagoga dané školy, kam dítě dochází.Student je v častém kontaktu s rodinou, takže student má také možnost zvyšovat zájem rodičů o školu a také jim ukázat způsob, jak se dítěti věnovat.Studenti si vedou deník, kam zapisují své reflexe z doučování. Zde mohou popsat své zážitky a zkušenosti s doučováním, jak doučování pokračuje, jak se student cítí v prostředí rodiny dítěte, jakým způsobem komunikuje s rodiči dítěte či učiteli. Deník se odevzdává vyučujícímu a je podmínkou k připuštění ke kolokviu, na němž se setkají všichni studenti doučující děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a popovídají si společně o svých zkušenostech, pocitech z doučování a navrhnou doporučení pro zlepšení dané aktivity a vzdělávání těchto dětí.Student při jakémkoliv problému či potížích ihned informuje vyučujícího nebo garanta předmětu a s jeho pomocí se situace vyřeší (př. možnost získat na doučování jiné dítě). Studentovi budou také nabídnuty pravidelné měsíční supervize a konzultace s vyučujícím a v případech problémů dítěte s poruchami učení (či jinými) je možná i konzultace s naším speciálním pedagogem, který je pro tyto potřeby osloven.
Literatura
ŠTĚPAŘOVÁ, Ema . Doučování romských dětí z pohledu studentů Masarykovy univerzity. Prevence, Praha: Život bez závislostí, Coolish Press, 2012, roč. 9, č. 6, s. 15 - 18. ISSN 1214-8717. infoGULOVÁ, Lenka , Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ . Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010. s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. infoGULOVÁ, Lenka , Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ . Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010. s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. infoŠTĚPAŘOVÁ, Ema . Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. infoŠTĚPAŘOVÁ, Ema . Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. E-learningová podpora výuky. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2009. infoPAVLÍČKOVÁ, Radka . Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí. In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009. 11 s. ISBN 978-80-7315-188-1. infoPAVLÍČKOVÁ, Radka . Postřehy z doučování sociálně znevýhodněných(romských)dětí v jejich domácím prostředí. In Vítková, Marie - Vojtová, Věra. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Education of Socially Disadvantaged Students. 1. vyd. Brno: MU, 2009. 11 s. ISBN 978-80-7315-188-1. infoNĚMEC, Jiří . Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. 1. vyd. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007. 6 s. ISBN 978-80-7040-991-6. infoNĚMEC, Jiří . Doučování nebo sociální opora? Reflexe projektu domácí učitel. In Sborník příspěvků XV. konference ČAPV. 1. vyd. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007. 6 s. ISBN 978-80-7040-991-6. infoČECH, Tomáš . Němec, J. Včela má pilu aneb Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005, 85 s. ISBN 80-210-3727-X. Recenze. Muni.cz, 2006, roč. 2, č. 1, s. 10. ISSN 1801-0806. info
Požadavky
SZ9BP_DSZ2 Doučování znevýhod. dětí 2
Garant
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.