Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika 2 (TE2MP_DID2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TE2MP_DID2 - Didaktika 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je:a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologiíb) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.

Osnova

1. Aktuální problémy teorie a praxe vyučování technickým a informačně technologickým předmětům(příprava a tvorba školního vzdělávacího programu, nové dokumenty MŠMT, pedagogická literatura, časopisy).2. Od Komenského po současnost. Praktická výuka předmětů technického charakteru na základních školách u nás i v zahraničí.(pohled do historie, současná situace u nás i v zahraničí, perspektivy z hlediska potřeb společnosti).3. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (oblast design a konstruování)(práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků).4. Konkrétní didaktika v oblasti práce s elektrotechnickými a elektronickými stavebnicemi(schémata zapojení, elektrotechnické značky, zdroje, spotřebiče, praktické elektroinstalace).5. Konkrétní didaktika – technické, elektrotechnické a elektronické měření na základní škole(druhy měřidel a způsoby jejich využití na základní škole, měření základních elektrických veličin, mezipředmětové vztahy, výchova k přesnosti).6. Konkrétní didaktika - provoz a údržba domácnosti(domácí účetnictví, drobná domácí údržba, elektrické spotřebiče v domácnosti).7. Ekologická a environmentální výchova jako součást technické a informační výchovy(metodika pronikání ekologických problémů do různých odvětví techniky, využití možností Internetu pro zvýšení množství informací, působení učitele a jeho význam v uvedené oblasti).8. Úloha učitele v procesu osvojování technických vědomostí, dovedností a návyků(rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům,rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst).9. Samostatná tvořivá činnost žáků na základní škole(specifika přípravy, rozvoj kreativity a samostatnosti, využití problémových metod a brainstormingu).10. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika(problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).

Literatura

FRIEDMANN, Zdeněk . Technické centrum pro mládež - možnost nebo utopie? In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů - mezinárodní konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 57-62, 6 s. ISBN 978-80-7041-764-5. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoFRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993. 50 s. ISBN 80-210-0764-8. info

Garant

doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.