Předmět Alternativní pedagogika (UOPK_0018)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UOPK_0018 - Alternativní pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Obsah předmětu slouží k rozšíření a propojení informací o možnostech alternativních postupů ve výchově a vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- porozumět a vysvětlit problematiku alternativního školství- interpretovat informace o tradičních i moderních alternativních školách- vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb- předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků- věcně argumentovat v mezích studované disciplíny včetně hledání a nacházení dalších interdisciplinárních vztahů
Osnova
Pokusy o klasifikaci alternativních škol. Historické prameny alternativního myšlení a pedagogických systémů. Reformní pedagogika. Vybrané rysy alternativních výchovných a vzdělávacích postupů. Waldorfská škola. Montessoriovská škola. Daltonská škola. Freinetovská škola. Jenská škola. Winnetská soustava. Alternativní školy v 70. letech 20. století. Uplatnění alternativních principů a metod v současných vzdělávacích projektech v ČR. Kooperativní škola, inkluzivní škola, otevřená škola. Integrovaná tématická výuka, projektová výuka, Začít spolu, Dokážu to. Angažované učení, škola hrou, individualizované učení. Program Škola podporující zdraví. Práce s nadanými žáky.
Literatura
povinná literaturaSVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA . Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. 109 s. ISBN 80-7041-972-5. infoPOL, Milan. Waldorfské školy : významný podnět našemu pedagogickému prostředí. 1992. 230 s. infodoporučená literaturaPRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1. infoRÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 281 s. ISBN 80-86642-17-8. infoRÝDL, Karel. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001. 167 s. ISBN 80-85866-87-0. infoRÝDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori :učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History, 1999. 63 s. ISBN 80-902193-7-3. infoJŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ . Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. 112 s. ISBN 80-85931-19-2. infoPRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996. 106 s. ISBN 80-7178-072-3. infoSVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 1996. 112 s. ISBN 80-85931-19-2. infoSVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA . Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996. 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. infoRÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno: Marek Zeman, 1994. 264 s., ob. ISBN 80-900035-8-3. infoSVOBODOVÁ, Jarmila . Učitel alternativní školy. In Učitel v demokratické škole. Brno: Paido, 1994. info
Garant
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Vyučující
Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.Mgr. Petr Novák, Ph.D.