Předmět Úvod do pedagogiky (UPV_0009)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPV_0009 - Úvod do pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět je základní pedagogickou disciplínou, která slouží k uvedení studentů do stěžejních pedagogických pojmů a jejich vztahů. Zabývá se základy výchovy, pedagogickou terminologií, systematizuje a interpretuje základní pedagogické jevy a zákonitosti.Studenti se mají naučit chápat historicko-společenskou podmíněnost výchovy a vzdělávání, znát nejvýznamnější představitele světové a české pedagogiky, jejich díla a pedagogické názory, umět srovnat jednotlivé pedagogické názory a výchovně vzdělávací koncepce v určitých historických epochách i v současnosti a umět postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj.Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět základním pojmům studované disciplíny - vysvětlit vztahy a souvislosti mezi sledovanými atributy předmětu - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - předkládat odůvodněná stanoviska na základě nově získaných poznatků.
Osnova
Moduly:1. Úvod do studia pedagogiky2. Z historie pedagogiky3. Vybrané filozofie edukace4. Výchovný a vzdělávací proces5. Osobnost učitele, případové studie6. Žák v procesu výchovy7. Pedagogika jako věda a systém8. Moderní pedagogika a její aktuální témata9. Aplikace pedagogiky10. Utváření a využívání pedagogických informací11. Pedagogická metodologie12. Doplňující téma
Literatura
povinná literaturaKOLÁŘ,Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n.L.: PdF UJEP. 1996, 93 s. ISBN 8070441356, 9788070441350.VESELÁ, Zdenka. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1992. 147 s. ISBN 80-210-0458-4. infodoporučená literaturaKOLÁŘ,Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: GRADA, 2012.192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.OURODA, Karel. Základy pedagogiky. Brno: IMS, 2003.JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky [Jůva, 2003]. 5. rozš. vyd. Brno: Paido, 2003. 91 s. ISBN 80-7315-062-X. infoVESELÁ, Zdeňka . Modely učitelské přípravy na vyšší střední školy. Pedagogická orientace, 1996, roč. 1996, č. 20, s. 48. ISSN 1211-4669. infoVESELÁ, Zdenka. Pedagogika 19. století. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1990. 158 s. ISBN 80-210-0178-X. infoVESELÁ, Zdenka. Česká střední škola : od národního obrození do druhé světové války [3-1465]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. infoneurčenoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 9788026204565. infoZOUNEK, Jiří. Pedagogický seminář Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v meziválečném období : k jeho vzniku, vývoji, významu a charakteru. Edited by Zdenka Veselá. 2001. 211 s. info
Garant
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc.RNDr. Eva Trnová, PhD.