Předmět Speciální pedagogika 1 (UPVK_0028)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPVK_0028 - Speciální pedagogika 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.Výstupy z učeníPo úspěšném absolvování předmětu student:rozumí základům speciální pedagogiky;chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy;rozezná jednotlivé postižení;dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP;rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.3. Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.5. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.10. Dětská mozková obrna.11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.12. Komunikace se zrakově postiženými.13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.18. Reedukace specifických poruch učení.19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.20. Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie..
Literatura
CHVÁTALOVÁ, I. Jak se žije dětem s postižením. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-588-1.PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4.Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
Garant
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.