Předmět Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky (VV8MP_DVV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VV8MP_DVV1 - Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Hlavní cíle semináře jsou:získat přehled o vývoji teorie a praxe předmětu výtvarná výchova.Prozkoumat vztahy umění a výtvarného projevu dětí. V rámci semináře tvořivě přemýšlet o možnostech a námětech do hodin výtvarné výchovy
Osnova
Antropologické, psychologické, filozofické a umělecké kořeny dětského výtvarného projevu, analogie mezi výtvarnou modernou, uměním přírodních národů a spontánními projevy dětí, typologie výtvarného projevu, moderní a postmoderní výtvarná pedagogika - historie a současnost, základní a alternativní formy iniciace výtvarného projevu a výuky, osobnosti z teorie a praxe výtvarné výchovy 20. století, role nových médií ve výtvarné pedagogice, výtvarná výchova v projektech, smyslová a duchovní výchova, interdisciplinární a dialogický přístup k výuce dějin umění.Doporučená témata závěrečné eseje nebo prezentace1. Klíčové body v historii „výchovy uměním“ a současnost výtvarné pedagogiky.2. Vybrané osobnosti z moderní historie výtvarné pedagogiky v českém a světovém kontextu.3. Vztah výtvarných umělců k výtvarné tvorbě dětí.4. Domácí a zahraniční instituce zabývající se výchovou uměním.5. Vybraná kapitola z dějin umění a formy a metody jejího zpřístupnění na střední všeobecně vzdělávací a odborné škole).6. Role obrazové analýzy ve výuce dějin umění (příklady).7. Dialogický přístup k výuce dějin umění na střední škole.8. Volné téma – konzultace s vyučujícím
Literatura
DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 351 s. ISBN 978-80-210-4593-4. infoBABYRÁDOVÁ, Hana . Rituál, umění a výchova. první. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2002. 350 s. 2002 svazek 83. ISBN 80-210-3029-1. infoBABYRÁDOVÁ, Hana . Symbol v dětském výtvarném projevu. 1. vyd. Brno: Nakladatelství MU v Brně, 1999. 125 s. svazek 72, spisy PedF MU V Brně. ISBN 80-210-2079-2. infoSLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově :artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997. 199 s. ISBN 80-7184-437-3. infoROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. 241 s. :il. ISBN 80-902267-1-X. infoROESELOVÁ, Věra. Námět ve výtvarné výchově. Illustrated by Robert Ježdík. 1. vyd. Praha: Sarah, 1995. 195 s. info
Požadavky
Předmět je určen studentům magisterského studia. Předmět tvoří teoretický základ pro studentskou praxi. Hlavními cíli semináře je získání přehledu o teorii a praxi předmětu výtvarné výchovy.
Garant
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.Mgr. Michaela Matějková