Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Edukace jedinců s mentálním postižením 1 (VV8MP_S4e1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VV8MP_S4e1 - Edukace jedinců s mentálním postižením 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi těchto témat:Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období a lehké mentální postižení. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola speciální, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZŠS. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální, specifika počtů na základní škole speciální, základní problematika výuky pracovní a výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy na základní škole speciální.Výstupy z učení:Na konci tohoto kurzu bude student schopen:porozumět a vysvětlit termín mentální postižení;použít informace o Downově syndromu;předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte s mentálním postižením do edukačního systému;interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;

Osnova

1.Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd.2.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa.3.Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle.4.Vzdělávací program zvláštní školy.5.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.6. RVP ZV LMP.7. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické.8. Didaktické zásady používané na základní škole praktické.9.Didaktické metody používané na základní škole praktické.10.Vyučovací formy používané na základní škole praktické.11.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole praktické.12.Metodika výuky matematiky na základní škole praktické.13.Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku.14.Profesní příprava.15.Pracovní uplatnění a dospělost¨.16.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením.17.Literatura z oblasti psychopedie.

Literatura

VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.BARTOŇOVÁ, Miroslava , Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ . Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. infoBAZALOVÁ, B . Psychopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006. 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. infoRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání :s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 80-87000-02-1. infoSMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5. info

Požadavky

Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací a kombinovanými vadami.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D.