Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do sociální patologie a prevence (VY3DC_SOPA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VY3DC_SOPA - Úvod do sociální patologie a prevence, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět uvádí do problematiky oboru sociální patologie a vybraných sociálně patologických jevů, se kterými se pedagog může ve své praxi nejčastěji setkat, kterým musí umět předcházet a také je řešit (agrese a šikana, záškoláctví, delikvence a kriminalita, drogová závislost dětí a mládeže).Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:- rozumět a osvětlit utváření norem společnosti, fungování systému sociální kontroly;- definovat a vymezit konkrétní sociálně patologické jevy, jejich etiologii, možnosti intervence a prevence;- vytvořit strategii odborné pomoci ve vztahu k jedinci v problémové životní situaci;- znát zásady realizace primární prevence a být schopen takový program koncipovat.

Osnova

Osnova předmětu je totožná s okruhy pro závěrečnou zkoušku:1. Sociální patologie. Norma a řád ve společnosti. Sociálně patologické jevy a sociální kontrola. Systém sociální kontroly v naší společnosti (vnější – vnitřní, formální – neformální).2. Sociální deviace – vymezení, klasifikace. Konformita vs. deviace. Vývoj tradičních pohledů na devi-antní chování. Kulturní relativismus a soudobý relativistický přístup k sociální deviaci. Teorie etiketizace.3. Teorie deviace. Etiologie deviantního chování. Specifické formy deviace (rizikové chování, poruchy chování, patologické závislosti).4. Prevence – vymezení, stupně. Související pojmy: intervence, reedukace, resocializace, terapie, re-prese ad. Prevence ve škole, Minimální preventivní program, funkce metodika prevence a výchovného poradce. Spolupráce s odbornými zařízeními (poradenskými, diagnostickými, volnočasovými atd.).5. Odborná podpora a poradenství. Pedagogicko-psychologický poradenský systém (výchovní poradci, školní poradenské pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče pro děti a mládež, institut pedagogicko-psychologického poradenství).6. Pedagog a jeho kompetence k prevenci a intervenci rizikového chování (diagnostická, poradenská, informační, konzultační, koordinační).7. Záškoláctví jako specifický jev školního prostředí. Vymezení, klasifikace, etiologie, intervence, prevence.8. Agrese a šikana mezi dětmi. Vymezení, klasifikace, etiologie, aktéři. Znaky pro rozpoznání šikany, zásady řešení šikany, možnosti předcházení ve školním prostředí.9. Delikvence a kriminalita mladistvých. Vymezení, etiologie, formy. Společenské a právní ukotvení. Prevence, intervence.10. Drogy a drogová závislost jako aktuální hrozba v životě jedince (dítěte). Příčiny experimentování s návykovými látkami, riziko vzniku drogové závislosti. Analýza problému ve vztahu k dospívajícím. Prevence, odborná pomoc.

Literatura

povinná literaturaMATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.ČECH, Tomáš . Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. infoMARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže :druhy agresí, přístupy k agresívnímu chování, poruchy chování, šikana. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5. infoPsychopatologie pro pomáhající profese. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. 870 s. ISBN 978-80-7367-414-4. infoČECH, Tomáš . Primární drogová prevence a protidrogová výchova ve školách. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: Masarykova univerzita, 2005. s. 140-152, 13 s. Studie z teorie a metodiky výchovy, II. díl. ISBN 80-210-3687-7. infoČECH, Tomáš . Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: MSD, 2002. s. 115-124. ISBN 80-86633-00-4. infodoporučená literaturaMIOVSKÝ, M. et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha : Univerzita Karlova, 2012. 220 s. ISBN 978-80-87258-89-7.MATOUŠEK, O. aj. Práce s rizikovou mládeží. Praha : Portál, 1996.NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.SEKOT, Aleš . Úvod do sociální patologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 195 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-5261-1. infoMÜHLPACHR, Pavel . Sociopatologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 194 s. ISBN 978-80-210-4550-7. infoŽivot s deprivanty. Edited by František Koukolík - Jana Drtilová. 1. vyd. Praha: Galén, 2001. 390 s. ISBN 80-7262-088-6. infoONDREJKOVIČ, Peter a Eva POLIAKOVÁ. Protidrogová výchova. 1. vyd. Bratislava: Veda, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1999. 356 s. ISBN 80-224-0553-1. info

Požadavky

Předmět je primárně určen studentům celoživotního vzdělávání, oboru Vychovatelství. Předpokladem pro jeho ukončení je vypracování kasuistiky vybraného sociálně patologického problému a úspěšné složení zkoušky formou kolokvia.

Garant

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan BuchtaMgr. et Mgr. Veronika KolaříkováMgr. Ema Štěpařová, Ph.D.