Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (VY3DC_SPPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VY3DC_SPPE - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání jedinců vyžadujících zvláštní péči.Je zaměřen na vymezení oboru speciální pedagogika, jeho klasifikaci, odbornou terminologii, specifika práce a metod práce s handicapovanými a vztahy s pedagogikou sociální.Prakticky se student seznámí s vybraným speciálně-pedagogickým zařízením, které navštíví a seznámí se s posláním, se specifiky práce s postiženými jedinci, speciálními terapeutickými přístupy apod.Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: - vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.

Osnova

VYMEZENÍ PŘEDMĚTU, OKRUHY KE ZKOUŠCE:1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.5. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče.6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče, IPPP.7. Speciálně-pedagogická diagnostika.8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie.10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.14. Kombinované vady. Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.15. Autismus. Etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, význam použití.17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.

Literatura

VÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoVÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-07-1.VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně-pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X.PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997.MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. 289 s. ISBN 80-244-0231-9. infoNOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. infoPOKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaringologie a foniatrie. Brno: Paido. 1996, 2. přepracované vydání 1999.PLEVOVÁ, M. Dítě v nemocnici . Brno : MU, 1997.SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých I. Olomouc: Scientia, 2000. ISBN 80-7183-226-X.MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc. UP, 1999.DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník :[terminologický a výkladový]. 2. upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2001. 223 s. ISBN 80-902536-2-8. infoTherapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001. 165 s. ISBN 80-7315-010-7. infoJANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením :somatopedická a psychologická hlediska. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 158 s., [8. ISBN 80-7254-192-7. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85931-88-5. infoŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 178 s. ISBN 80-7178-506-7. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. 123 s. ISBN 80-85931-91-5. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. infoVÍTKOVÁ, Marie . Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. 135 s. ISBN 80-85931-69-9. infoKLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1998. 101 s. ISBN 80-85931-62-1. infoKVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 66 s. : il. ISBN 80-85931-58-8. infoŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996. 42 s. ISBN 80-85931-17-6. infoMONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996. 77 s. ISBN 80-85931-20-6. infoZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. 206 s. ISBN 80-7184-203-6. infoObecná psychiatrie. Edited by Petr Zvolský. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1994. 189 s. ISBN 80-7066-955-1. infoSpeciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Vyd. Univerzita Karlova v Praze. ISSN 1211-2720.

Požadavky

Předmět je povinnou součástí celoživtoního studia oboru Vychovatelství. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Alena Šafrová