Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie (ZS1BK_APB2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_APB2 - Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci kurzu bude student schopen provádět samostatné experimentální ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti zároveň poznají psychologické metody a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.

Osnova

1.- Základní metodologické pojmy a principy.- Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky.- Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících.2.- Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství.- Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí.- Nástup základních stadií vnímání u dětí.3.- Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti.- Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti.- Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí.4.- Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování.- Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce).- Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek.5.- Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství.- Postup vyhasínání expresivity dětské kresby.- Vývoj zájmu o výtvarné umění.6.- Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí.- Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice.- Zjišťování vývojových změn hrové aktivity.7.- Motivace jako faktor únavy pozornosti.- Proměny vnímání času u dětí.- Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost).8.- Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí).- Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů.- Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost).9.- Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe.- Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných.10.- Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících.- Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících.- Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení.11.- Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace.- Vztah zájmů a profesionální orientace.- Charakteristické proměny tvořivosti.12.- Ověření stability kognitivních stylů dospívajících.- Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování.- Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie).13.- Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících.- Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu.- Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.).14.- Charakteristické vývojové proměny typů charakteru.- Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu.- Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících.15- Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti.- Vývojové změny faktorů a projevů agresivity.- Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.

Literatura

doporučená literaturaHŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní :pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 209 s. ISBN 80-7290-213-X. infoDAN, Jiří . Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 226 s. ISBN 80-210-2948-X. infoKOHOUTEK, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999. 24 s. ISBN 80-7204-115-0. infoDITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info

Požadavky

ZS1BK_ONPS Ontogenetická psy || ZS1BK_PsDV Psychologie duš. vývoje

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Krása, Ph.D.