Předmět Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie (ZS1BK_APB2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_APB2 - Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci kurzu bude student schopen provádět samostatné experimentální ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti zároveň poznají psychologické metody a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
Osnova
1.- Základní metodologické pojmy a principy.- Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky.- Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících.2.- Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství.- Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí.- Nástup základních stadií vnímání u dětí.3.- Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti.- Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti.- Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí.4.- Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování.- Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce).- Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek.5.- Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství.- Postup vyhasínání expresivity dětské kresby.- Vývoj zájmu o výtvarné umění.6.- Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí.- Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice.- Zjišťování vývojových změn hrové aktivity.7.- Motivace jako faktor únavy pozornosti.- Proměny vnímání času u dětí.- Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost).8.- Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí).- Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů.- Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost).9.- Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe.- Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných.10.- Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících.- Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících.- Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení.11.- Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace.- Vztah zájmů a profesionální orientace.- Charakteristické proměny tvořivosti.12.- Ověření stability kognitivních stylů dospívajících.- Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování.- Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie).13.- Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících.- Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu.- Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.).14.- Charakteristické vývojové proměny typů charakteru.- Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu.- Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících.15- Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti.- Vývojové změny faktorů a projevů agresivity.- Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
Literatura
doporučená literaturaHŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní :pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. 209 s. ISBN 80-7290-213-X. infoDAN, Jiří . Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 226 s. ISBN 80-210-2948-X. infoKOHOUTEK, Rudolf. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999. 24 s. ISBN 80-7204-115-0. infoDITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993. 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
Požadavky
ZS1BK_ONPS Ontogenetická psy || ZS1BK_PsDV Psychologie duš. vývoje
Garant
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan Krása, Ph.D.