Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická a sociální psychologie (ZS1BK_PASP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_PASP - Pedagogická a sociální psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je získání základních teoretických vědomostí o psychických zvláštnostech dítěte primárního stupně základní školy z pohledu sociální a pedagogické psychologie ve vztahu k psychologické složce profesní kompetence učitele primárního stupně základní školy. Na konci kurzu bude student schopen:- popsat a vysvětlit základní pojmy z oboru sociální a pedagogické psychologie- charakterizovat proces socializace, sociální učení a sociální prostředí, sociální skupiny dětí a vliv na dítě primární školy- popsat učební proces a jeho zákonitosti- aplikovat poznatky sociální a pedagogické psychologie v praxi učitele primární školy

Osnova

1. Psychosociální charakteristika dítěte primární školy.2. Možnosti aplikace sociálně psychologických poznatků v práci učitele.3. Mezilidské sociálně psychologické interakce a aktivity jako východisko práce učitele.4. Socializace a sociální učení. Postoje, sociální role, sebepojetí, aspirace, hodnoty.5. Percepce a atribuce. Percepční dovednosti učitele, percepční stereotypy, chyby v percepci.6. Komunikace. Komunikační dovednosti učitele ZŠ.7. Psychologie skupinového života se zaměřením na specifika struktury a dynamiky dyád a malých skupinek dětí.8. Sociální rysy a sociální dovednosti jako součást profesní přípravy učitele zš. (komunikační dovednosti, percepční, inteakční, organizační)9. Psychologie učení a vyučování. Zákony učení, druhy učení.10.Psychologie inteligence a tvořivosti.11.Psychlogie problémového chování dětí primárního stupně základní školy.12.Psychologie výchovy. Psychologická podstata a pojetí výchovy, prostředky výchovy, podmínky a cíl výchovy. Výchovné styly v rodině.13.Klima školní třídy, školy, učitelského sboru.14.Psychlogie osobnosti učitele primární školy, učitelský stres, burn - out, prevence, psychická odolnost, psychické zdraví učitelů.15. Příčiny školní neúspěšnosti, individuální přístup.

Literatura

povinná literaturaPedagogická psychologie. ISBN 9788026201748. infoPsychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. infoŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. infoPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infodoporučená literaturaModerní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001. 304 s. ISBN 80-246-0181-8. info

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jan Krása, Ph.D.Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.