Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum z pěstitelství 1 (ZS1BK_PES1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_PES1 - Praktikum z pěstitelství 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:(1) porozumět a vysvětlit základní pojmy, dovednosti a praktické činnosti z pěstitelství, modelové pro základní vzdělávání(2)použít informace z mineralogie, geologie, pedologie, meteorologie, biologie a ekologie k vysvětlení rozdílů mezi klasickou formou zemědělství a biozemědělstvím a průběžně zpracovávat jednotlivá témata pro výuku žáků v základním vzdělávání;( 3) odevzdat a obhájit závěrečnou skupinovou práci Záhon.(4) student bude připraven k úspěšné práci s žáky na výstavě "Barevný podzim";(5) interpretovat aranžování jako alternativní formu výuky ve studijních programech, připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě.Předmět je obecně koncipován jako kurz motivující studenta k vytvoření závěrečné práce s žáky.;Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století".Cílem je rozvoj úrovně znalostí základních pojmů a propojení základních vědomostí z oblasti meteorologie, klimatologie, pedologie, botaniky, agrozoologie, agroekologie a zemědělství, základních pro výuku pěstitelství a chovatelství dle RVP ZV. Důležitá je informační databáze, včetně bezpečnostních předpisů pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně, oborově dovednosti a návyky pro realizaci i výuku praktickách činností i vysvětlení souvislostí mezi uvedenými znalostmi pro vytvoření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.

Osnova

1-2. ÚVOD DO PŘEDMĚTU a program „Biologie pro život a zdraví“ na pracovišti "Kejbaly" (obsah, forma, metody, podmínky ukončení, literatura, bezpečnostní předpisy a řády pro specializovaná pracoviště).2.Předmět PĚSTITELSTVÍ - Aplikovaná biologie a strategie udržitelného života a rozvoje (UR) společnosti v ČR a v EU. Výzkum a metody ve vzdělávání pro strategii UR (aktivní učení, aktivizující metody, formy a prostředky výuky dle RVP ZV). Základní pojmy: Kompetence dle RVP ZV a gramotnost pro UR. Význam Biologického hospodaření, pěstování, aranžování. Modely zkušenostního učení - Výukové programy. Informace k sem. práci S1 (proč a jak aranžování) a S2(proč a jak integrované výukové programy na školní zahradě a v terénu).3-4.Zemědělství v EU - biologické pěstování jako součást biol. hospodaření (pracovní, globální a zdravotní výchova na ZŠ), permakultura. Praktické činnosti, pracovní list,4, ABIOTICKÉ A BIOTICKÉ PODMÍNKY - limity života, vliv člověka na přírodu-pěstování, chov, šlechtění, výroba zemědělských produktů, genetické inženýrství, geneticky upravované organismy.Zkušenostní učení, stavba a fáze vyučovací jednotky.5-6.PŮDA, vznik , složení, vlastnosti, třídění (půdní typy, druhy), ošetřování půd, úrodnost půd, hnojiva, hnojení, biologické ošetření.Diagnostika prekonceptů a hodnocení účinnosti výuky.7-8.BIOMY SVĚTA, podmínky života. Integrace základních pojmů, jako informační zdroj pro pěstování pokojových rostlin, modelových pro základní vzdělávání. Pedagogický konstruktivismus ve vzdělávání pro 21. století.9-10.PĚSTOVÁNÍ A CHOVY V ČR, modelové organismy pro základní vzdělávání, CHOVY živočichů ve škole a v domácnosti. Alergie, fobie a povinnosti pedagoga.11-12.VÝŽIVA A ZDRAVÍ – biotechnologie a geneticky upravované potraviny. Zdravá a zelená škola.8.Základy pokusnictví na ZŠ

Literatura

povinná literaturastudijní materiály - e learning předmětu v IS MUdoporučená literaturaGREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna KejbalyTOMÁŠEK,Milan., (2000): Půdy České republiky, Praha: Český geologický ústav, 67s., ISBN 80-7075-403-6HESSAYON, D., G.: Aranžování květin. Praha-Plzeň: Beta-Dobrovský,Ševčík, 2000. 128 s. ISBN 80-7291-015-9. Knihovna KejbalyneurčenoVODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 238 s. ISBN 80-04-23976-5. infoLexikon užitkových rostlin :zeleninová, bylinná a ovocná zahrada s více než 250 barevnými portréty. Edited by Gunter Steinbach. Vyd. 1. V Praze: Knižní klub, 1997. 181 s. ISBN 80-7176-432-9. infoDOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-XNOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0HEITZOVÁ, Halina:Pokojové rostliny. Praha: Svojtka a Vašut, 1995.239 s. ISBN 80-7180-012-0

Požadavky

Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty ZS1BK_PBGP.

Garant

doc. RNDr. Zdeněk Řehák, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Iva FrýzováPavel Tesař