Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská psychologie (ZS1BK_POPS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_POPS - Poradenská psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (1. a 2. stupeň základní školy).Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.

Osnova

Předmět a význam psychologického poradenství. Otázka normality.Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.Emoční poruchy v dětství.Neurotické syndromy.Psychická deprivace a subdeprivace.Osobnost dítěte v normě a mimo ni.Poruchy aktivity a pozornosti.Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.Laterální preference jako problém poradenský.Psychologická péče o děti školního věku.Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch.Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu.Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).Dítě a školní třída.Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.

Literatura

povinná literaturaBALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 86 s. ISBN 80-04-25079-3. infodoporučená literaturaVÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení [Matějček, 1978]. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 246 stran.DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info

Požadavky

ZS1BK_UVPS Úvod do psychologie || ZS1BK_UVOS Úvod do psychologie && ! ZS1MK_PSPS Poradenská a školní psy Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.

Garant

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jolana Bucková