Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika 1 (ZS1BK_SP1P)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_SP1P - Speciální pedagogika 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnosticka ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen vyspětlit základní pojmy a vztahy v problematice vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dobře se orientuje v základní terminologii oboru, zná platnou legislativu, dokáže klasifikovat jednotlivé druhy postižení, orientuje se v přehledu škol, školských zařízení a poradenských služeb.

Osnova

1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.2. Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.3. Legislativa, RVP pro základní vzdělávání.4. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.5. Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.6. Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.7. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.8. Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.9. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.10. Dětská mozková obrna.11. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.12. Komunikace se zrakově postiženými.13. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.14. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.15. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.16. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.17. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.18. Reedukace specifických poruch učení.19. Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.

Literatura

VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ . Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vyd. Brno: Paido Brno, 2007. 159 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-140-9. infoVÍTKOVÁ, Marie . Integrace dětí stělesným postižením. In Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2003. s. 132 - 176, 45 s. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.