Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní pedagogika II (ZS1BK_SP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BK_SP2 - Školní pedagogika II, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Školní pedagogika II se zabývá otázkami školního vyučování, plánování výuky a vedení vyučovacích hodin.Po ukončení předmětu studenti budou schopni:- analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historii- charakterizovat kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání- provést didaktickou analýzu učiva- stanovit výukový cíl s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů- zpracovat plán učiva pro několik vyučovacích jednotek (seminární práce)- popsat výukové strategie- navrhnout způsob ověření výsledků učení (didaktický test, pracovní list apod.)- analyzovat možnosti a procesy školního hodnocení.

Osnova

Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy.Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie : cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát)Motivace ve vyučování, využívání přirozených dětských zájmů a potřeb, a jejich rozvoj. Aktivizace žáků ve výuce. Význam indirektivních výchovně vzdělávacích postupů. Škola hrou. Motivace školního výkonu na 1.st. ZŠ. Hygienické podmínky ve vyučování na 1.st.ZŠ ( přiměřenost zátěže, stres ve vyučování, relaxační techniky).Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žákůObsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy.Vyučovací postupy. Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Aktivizující vyučovací metody (m.j. problémové, projektové, apod.).Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování.Prostředky výuky. Názornost ve vyučování, moderní pojetí názornosti. Učební pomůcky.Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch.Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tématický plán výuky, tématické plány. Denní příprava.Školní management, právní problematika ve školství.

Literatura

HORKÁ, Hana , Hana FILOVÁ , Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ . Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009. 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. infoPETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006. 380 s. ISBN 80-7367-172-7. infoPASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2. infoŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 90 s. ISBN 80-210-2698-7. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoFILOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1999. 95 s. ISBN 80-210-1308-7. infoAlternativní metody a postupy. Edited by Josef Maňák. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7. infoKOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5. infoMAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. infoŠIMONÍK, Oldřich. Didaktika. Praha: SPN, 1984. 138 s. info

Požadavky

ZS1BK_SP1 Školní pedagogika I

Garant

PhDr. Hana Filová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Hana Filová, Ph.D.doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.