Předmět Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie (ZS1BP_APB2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BP_APB2 - Aplikační blok z psychologie 2 - Cvičení z ontogenetické psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Posluchači si na konci kurzu budou vědomi, že si prohloubili poznatky z aplikované vývojové psychologie získané v předmětu Psychologie duševního vývoje. V návaznosti na předmět Aplikační blok z psychologie 1 budou umět plánovat a realizovat pedagogicko-psychologický extenzivní terénní výzkum na menším výběrovém souboru, a sice korelační projekt s využitím statistické deskripce a inference. Budou umět provádět základní statistické výpočty s využitím programu SPSS.
Osnova
1.- Základní metodologické pojmy a principy.- Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky.- Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících.2.- Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství.- Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí.- Nástup základních stadií vnímání u dětí.3.- Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti.- Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti.- Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí.4.- Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování.- Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce).- Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek.5.- Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství.- Postup vyhasínání expresivity dětské kresby.- Vývoj zájmu o výtvarné umění.6.- Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí.- Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice.- Zjišťování vývojových změn hrové aktivity.7.- Motivace jako faktor únavy pozornosti.- Proměny vnímání času u dětí.- Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost).8.- Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí).- Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů.- Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost).9.- Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe.- Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných.10.- Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících.- Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících.- Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení.11.- Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace.- Vztah zájmů a profesionální orientace.- Charakteristické proměny tvořivosti.12.- Ověření stability kognitivních stylů dospívajících.- Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování.- Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie).13.- Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících.- Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu.- Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.).14.- Charakteristické vývojové proměny typů charakteru.- Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu.- Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících.15- Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti.- Vývojové změny faktorů a projevů agresivity.- Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
Literatura
doporučená literaturaVývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. infoHEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. infoneurčenoŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 2. vyd. Praha: Professional Publishing, 2010. 217 s. ISBN 9788074310195. infoLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. info
Požadavky
ZS1BP_ONPS Ontogenetická psychologie || ZS1BP_PsDV Psychologie duš. vývoje
Garant
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Irena KolčárkováMgr. Jan Krása, Ph.D.