Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum z biologie a pěstitelství 2 (ZS1BP_PBP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BP_PBP2 - Praktikum z biologie a pěstitelství 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;- porozumět a vysvětlit: integraci mezi základními poznatky z biologie, pěstitelství, ekologie, valeologie, aplikované biologie, jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti pro výuku dle RVP ZV.- vytvořit skupinový projekt s aktivizujícími metodami- předložit portfolio prací z praktických cvičení;- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR.Předmět je součástí souboru předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“ jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení". Umožňuje praktické procvičení a konzultace k povinnému předmětu. V environmentálním vzdělávání studentů koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy. Programový cíl spočívá nejen v aplikaci znalostí, praktických činností a dovedností, v orientaci na základních biotopech, v globálním pohledu na přírodu a v ověření možností pozitivního aktivního působení vzdělaného člověka na přírodu, ale také v získávání asistentských zkušeností při práci s žáky. Obsahem předmětu (princip konstruktivistického učení- heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je :A,Studenti si praktickými činnostmi v podmínkách " specializovaného pracoviště a biotopů školní zahrady" a prostřednictvím blokové výuky se zahraničním lektorem v češtině (popř. v angličtině) ověří, a tím propojí a upevní teoretické poznatky z neživé přírody (především z geologie, mineralogie, pedologie) a z živé přírody (především z botaniky, zoologie a pěstitelství v souvislosti s meteorologií a fenologií.B, Studenti procvičí pozorování proměn přírody (podzim, zima) a základních přírodnin v biotopech Evropy v souvislosti se změnami meteorologickými.C, Studenti v terénu získají zkušenosti, které jsou důležité k rozvíjení kompetencí žáků v základním vzdělávání.D,Studenti se v průběhu semestru postupně dostávají do role asistenta pedagoga. Prakticky ověřují zásady TUŽ a získávají zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést ke kladnému postoji osobnosti studenta - budoucího učitele pro TUR.Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze Dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ v Terénním středisku „Kejbaly“:

Osnova

1.Aktivizující metody a formy : Založení, realizace, vyhodnocení pokusů- ověřování zvládnutí praktických činností a návyků i teorie pro terénní práci s žáky- nácvik skupinové práce, metodická struktura pro vzdělávání v terénu2, Význam aktivizujících metod a forem i praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislosti mezi zdravou přírodou a zdravím člověka.

Literatura

doporučená literaturaJELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia :(teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. 574 s., [8. ISBN 80-7182-159-4. infoHRADIL, Radomil. Česká biozahrada :[zelenina a ovoce bez chemie]. Olomouc: Fontána, 2000. 184 s. ISBN 80-86179-46-X. infoHORKÁ, Hana . Výchova pro 21. století (Moderní přístup k člověku v procesu výchovy). Duha, Brno: Moravská zemská knihovna, 2000, roč. 14, č. 1, s. 2-10. ISSN 0862-1985. infoOPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999. 176 s. ISBN 80-7151-074-2. infoNOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994. 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. infoVODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 238 s. ISBN 80-04-23976-5. infoneurčenoVýzkumný ústav pedagogický a Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. URL info

Garant

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Vyučující

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.Pavel Tesař