Předmět Školní pedagogika I (ZS1BP_SP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BP_SP1 - Školní pedagogika I, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Školní pedagogika je integrovaný pedmt, který zahrnuje výbr problém, tradin obsažených v obecné didaktice a teorii výchovy, ale zasahujících i do oblasti pedagogické a sociální psychologie a psychologie osobnosti. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:porozumět situačně zaměřené teorii a vysvětlit na příkladech možnosti její aplikace;zpracovat jednoduché výzkumné šetření výchovných problémů ve třídě, příp.klimacharakterizovat a vysvětlit trendy v pojetí výchovy pro 21. stoletípopsat cíle, obsah, prostředky výchov (mravní, estetické, pracovní…),charakterizovat výchovné činnosti třídního učitele,srovnat vybrané klasické a moderní výchovné systémy;analyzovat (vytvořit konspekt) 1-2 pedagogické prace na základě výběru z doporučené literatury;zhodnotit podle dohodnutých kritérií úroveň výchovy ve třídě; zdůvodnit výběr výchovných opatření v simulovaných situacích;analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historii- charakterizovat kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání- provést didaktickou analýzu učiva- stanovit výukový cíl s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů- zpracovat plán učiva pro několik vyučovacích jednotek (seminární práce)- popsat výukové strategie- navrhnout způsob ověření výsledků učení (didaktický test, pracovní list apod.)- analyzovat možnosti a procesy školního hodnocení.
Osnova
Škola a vzdělání.Učitel a žák, školní třída.Spolupráce rodiny a školy.Morálka dnešních dětí a společnosti a její teoretická východiska.Kázeň a výchova k ukázněnosti. Výchovné problémy ve škole a jejich řešení.Osobnostní rozvoj v kurikulu základního vzdělávání (globální výchova. environmentální výchova, estetický, pracovní a tělesný rozvoj žáka).Školní vyučování.Proměny kurikula základního vzdělávání (obsah výuky, vzdělávací kurikulum, standardy 1. st. ZŠ, učební plán, osnovy, učebnice).Plánování pedagogické práce.Vyučovací postupy a strategie.Organizace vyučování.Výsledky výuky a jejich zjišťování.Individualizace a diferenciace ve vzdělávání a výuce.
Literatura
Studie z teorie a metodiky výchovy (Variant.) : Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. II. Edited by Stanislav Střelec. infoHORKÁ, Hana , Hana FILOVÁ , Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ . Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009. 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. infoHORKÁ, Hana . Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005. 158 s. ISBN 80-210-3750-4. infoHORKÁ, Hana . Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000. 127 s. ISBN 80-85931-85-0. infoSTŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. infoSTŘELEC, Stanislav . Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. 1. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998. 189 s. ISBN 80-85931-61-3. infoSTŘELEC, S. a A KOL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno: Paido, 1998. infoSTŘELEC, Stanislav, Stanislava KUČEROVÁ, Vladimír SPOUSTA, Bohumír BLÍŽKOVSKÝ, Vladimír JŮVA a S. SVOBODOVÁ. Texty ke studiu otázek výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 1994. 67 s. ISBN 80-901737-8-0. info
Garant
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D.doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.