Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika 1 (ZS1BP_SP1P)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1BP_SP1P - Speciální pedagogika 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou speciální pedagogiky. Studenti budou uvedeni do studia speciální pedagogiky, seznámí se s vývojem péče o postižené, současým pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, s pojmy integrace/inkluze, se základními kategoriemi a metodami speciální pedagogiky, komplexní péčí o jedince se speciálními vzdělávacími potřebami, srovnání se zahraničími trendy.Výstupy z učení:po úspěšném absolvování předmětu student zná základní teoretické poznatky z oblasti speciální pedagogiky. Je schopen definovat jednotlivé obory speciální pedagogiky, dokáže vysvětlit vysvětlit souvislosti a vztahy mezi jednotlivými obory speciální pedagogiky.

Osnova

Osnova:Pojetí speciální pedagogiky – klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metodyIntegrace, inkluze - legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebamiPedagogicko-psychologické poradenské služy v ČR - Školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP), legislativa. Pozn.:IPPP již neexistuje; sloučeno od 1.7.2011 IPPP, VÚP a NUOV --> nová jedna organizace Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)Speciálně pedagogická diagnostika - Charakteristika, oblasti diagnostiky, diagnostické metody speciální pedagogiky, pojmy – reedukace, kompenzace, rehabilitace atd. Příklady případových studií.Logopedie – etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČRAlternativní a augmentativní komunikaceSurdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchuSpecifické poruchy učení a chování - vymezení oboru, předmět, diagnostika SPU, charakteristika jednotlivých poruch, systém vzdělávání žáků s SPU, zásady přístupů, reedukace.Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, DMO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeníchOftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČRPsychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MRAutismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismemKombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulaceEtopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.Terapie ve speciálně pedagogické péči - Charakteristika jednotlivých terapií (arteterapie, dramoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, aromaterapie, animoterapie, herní terapie aj.Okruhy ke zkoušce:1. Pojetí speciální pedagogiky2. Integrace, inkluze, legislativa3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR4. Logopedie - etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých vad a poruch řeči, systém logopedické péče v ČR5. Alternativní a augmentativní komunikace6. Surdopedie - etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komunikace sluchově postižených, školy pro žáky s vadami sluchu7. Specifické poruchy učení a chování8. Somatopedie – klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, MO – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění – epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením a s více vadami, školy při zdravotnických zařízeních9. Oftalmopedie – vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR10. Psychopedie – pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika stupňů mentální retardace, výchova a vzdělávání jedinců s MR11. Autismus – etiologie, znaky, edukace jedinců s autismemKombinované vady – definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace12. Kombinované vady13. Etopedie – pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.

Literatura

povinná literaturaPIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. infodoporučená literaturaPŘINOSILOVÁ, Dagmar . Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. infoIntegrativní speciální pedagogika :integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3. infoNOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství :struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. infoPsychopatologie pro pomáhající profese :variabilita a patologie lidské psychiky. Edited by Marie Vágnerová. 3. vyd. Praha: Portál, 1999. 444 s. : i. ISBN 80-7178-678-0. infoMICHALÍK, Jan. Školská integrace dětí s postižením. 1. vyd. V Olomouci: Universita Palackého v Olomouci, 1999. 135 s. ISBN 80-7067-981-6. infoVÍTKOVÁ, Marie . Dítě s tělesným postižením. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 90-103. ISBN 80-85931-51-6. infoneurčenoIntegrativní speciální pedagogika :integrace školní a sociální. Edited by Marie Vítková. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9. infoVÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. 144 s. ISBN 80-85931-69-9. infoKLENKOVÁ, Jiřina . Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. infoMÜHLPACHR, Pavel . Axiologická dimenze integrace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 12-18. ISBN 80-85931-51-6. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.