Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika provopočátečního čtení a psaní (ZS1MK_DCP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZS1MK_DCP - Didaktika provopočátečního čtení a psaní, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Hlavní cíle kurzu: student definuje pojmy čtenářská a písařská dovednost, vysvětlí základní principy vyučování prvopočátečního čtení a psaní; aplikuje dovednosti projektovat a realizovat výuku předmětu čtení a psaní v elementárních třídách; zhodnotí proces výuky prvopočátečního čtení a psaní a zargumentuje formou sebereflexe vlastní postupy a postoje.

Osnova

1. Vývoj písma, dějiny písma.2. Historický vývoj metod čtení a psaní.3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní.4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní.5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní.6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny.7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma.8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní.9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku.10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní.11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik.12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení.13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní.14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence.15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky.16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.

Literatura

HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ . Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. infoHAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ . Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. infoHAVEL, Jiří , Hana STADLEROVÁ a Lenka BŘEZINOVÁ . Český jazyk pro 1. ročník ZŠ - příručka učitele. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008. 227 s. ISBN 978-80-7238-649-9. infoHAVEL, Jiří . Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003. s. 73-79, 7 s. ISBN 80-86633-03-3. infoHAVEL, Jiří . Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001. s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. infoSoučasné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 76 s. ISBN 80-7041-100-7. infoZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000. 196 s. ISBN 80-7178-481-8. infoHAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ . Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999. s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. infoHAVEL, Jiří , Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ . Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. 81 s. ISBN 80-85931-64-8. infoKŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998. 141 s. ISBN 80-86039-55-2. infoHAVEL, Jiří . Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 1998. s. 33-36. ISBN 80-85931-56-7. infoZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 107 s. ISBN 80-7178-071-5. infoSANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995. 56 s. ISBN 80-85931-05-2. infoSANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : [příručka pro učitele základních a speciálních škol]. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995. 49 s. infoSANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994. 45 s. : il. infoČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 51 s. ISBN 80-210-0917-9. infoČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. 1. vyd. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994. 91 s. : il. info

Požadavky

ZS1BK_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti

Garant

doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.